Siv Henriette Jacobsen (A): Når anser samferdselsministeren at tiden for omkamper er forbi når det gjelder valg av trase for intercity-strekningen Sandbukta-Moss-Såstad?
Begrunnelse
I statsbudsjettet for 2018 brukes det 745 millioner kroner til oppstart av Intercity prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad. Det betyr at spaden for lengst er satt i jorda og at prosjektet er synlig og godt i gang i Moss.
I forslaget til statsbudsjett for 2019 er det satt av 1 008 millioner kroner til den videre byggingen av interCity-strekningen på Østfoldbanen Sandbukta-Moss-Såstad. Totalt omfatter prosjektet rundt 10 kilometer med nytt dobbeltspor, og det tas sikte på at de nye dobbeltsporene kan tas i bruk i desember 2024.
Dette er den årlige bevilgningen som når prosjektet er ferdig oppsummeres til total styringsramme,
På tross av at prosjektet er godt og synlig i gang, er det fremdeles interessegrupper lokalt som arbeider for å få utredet alternative traseer. Disse har blitt oppmuntret av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som har åpnet opp for slike utredninger dersom det tas lokal initiativ. Det er svært uheldig om nåværende samferdselsminister fortsetter denne linjen samtidig som regjeringen setter av over en milliard kroner til videreføringen av prosjektet. Det er viktig at ministeren og regjeringen nå tydelig signaliserer at toget er gått og at tiden for omkamper nå er forbi når det gjelder valg av trase for intercity-strekningen Sandbukta-Moss-Såstad.