Tonje Kopstad (SV): Nøkkelen til integrering er utdanning og kvalifisering til arbeidslivet.
Hvordan vil regjeringen ivareta integreringen til tross for oppdelingen av elever man ser ved bruk av karakterbasert inntak i den videregående skole?
Begrunnelse
Et skolesystem basert på et såkalt fritt skolevalg og en ressurstildelingsmodell som baserer seg på en innretning hvor pengene følger eleven, får store og forhåpentligvis utilsiktede konsekvenser, i de fylkene der det er prøvd ut.
Inntakssystemet fører til økte forskjeller mellom skolene og såkalte A og B-skoler. Forskjellene blir både karaktermessig, økonomiske og kulturelle. Dette kan føre til en økende polarisering i Skolenorge. Det kan også føre til at de elevene som har de dårligste karakterer må reise lengst for å gå på videregående skole. Den elevgruppen som kanskje i utgangspunktet sliter med motivasjon for skole, tillegges her den største byrden med denne typen inntakssystem. Det samfunnsøkonomiske tapet av frafall er stort. En rapport som senter for økonomisk forskning har skrevet viser at om frafallsandelen minsker med en tredjedel, ca. 6000 elever, vil dette gi en total samfunnsøkonomisk gevinst, på 5,4 milliarder kroner. Å legge til rette for at flest mulig klarer å få formell kompetanse gjennom videregående opplæring er følgelig et sentralt politisk mål for alle partier. Da er det av avgjørende betydning at vi ikke har finansieringsmodeller og inntakssystemer i fylkeskommunene som bidrar til å øke frafallet. Regjeringen har nedfelt i Jeløya-plattformen at de vil innføre såkalt fritt skolevalg i alle fylkene i Norge. Det gir stor grunn til bekymring.