Siv Henriette Jacobsen (A): Mange byområder i Norge har store trafikale utfordringer som bedre kan løses gjennom et tettere samarbeid med nasjonale og regionale myndigheter. Mosseregionen er et eksempel på et slikt område.
Vil samferdselsministeren bidra til å utvikle flere virkemidler for å løse samferdselsutfordringene også i byer som Moss?
Begrunnelse
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og Belønningsordninger for de ni største byområdene i Norge. Belønningsordningen for de ni største byområdene skal etterhvert fases ut og erstattes med byvekstavtaler og bymiljøavtaler. Dette har blitt gjort uten noen evaluering av hvorvidt det er formålstjenlig å videreføre en ordning som løser samferdselsutfordringer kun ut fra byenes befolkningsstørrelse og ikke ut fra trafikale utfordringer og behov. Disse utfordringene er ikke nødvendigvis sammenfallende. Det finnes flere byer med store trafikale utfordringer som har behov for av et tettere samarbeid med regionale og statlige myndigheter for å samordne og løse trafikk- og arealutfordringer gjennom byvekstavtaler.
I Moss er det etablert et godt samarbeid i tilknytning til arbeidet med en by-pakke i regionen med kommunene, regionen, statens vegvesen, jernbanedirektoratet og Bane Nor. Dette er på lik linje med bypakke arbeidet som gjøres for eksempel i Nedre Glomma. Det er en sentral utfordring at dette arbeidet ikke har noen dedikerte virkemidler i form av for eksempel belønningsmidler eller byvekstavtaler, som kan løse utfordringene løpende.
I forkant av NTP behandlingen foreslo transportetatene å utvide nullvekstmålet til alle mellomstore byområder og byer hvor det er aktuelt med bypakker. Dette er avgjørende for å redusere behovet for investeringer og for å øke fremkommeligheten. Også i disse områdene bør en kunne etablere forpliktende avtaler som har nullvekst for persontrafikk med bil som overordnet mål.
I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 18 (2016-2017) Berekraftige byar og sterke distrikt og den tilhørende innstillingen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, Innst. 300 S (2016-2017). Ble følgende forslag enstemmig vedtatt - «Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av ordningen med byvekstavtaler til å omfatte flere byområder og fortløpende vurdere nye programmer og virkemidler for distriktene.» Dette vedtaket må legges til grunn for arbeidet med ny Nasjonal Transportplan og det bør utvikles flere virkemidler for å løse utfordringene.