Skriftlig spørsmål fra Torleif Hamre (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:103 (2018-2019)
Innlevert: 11.10.2018
Sendt: 11.10.2018
Besvart: 17.10.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Torleif Hamre (SV)

Spørsmål

Torleif Hamre (SV): I 2004 ble persontrafikken på siste del av Hovedbanen, strekningen Dal-Eidsvoll, nedlagt. Helt siden da har befolkningen og et samlet politisk miljø i de berørte kommunene kjempet for å få gjenopptatt denne raske og miljøvennlige kollektivforbindelsen mellom sentrene i de to folkerikeste kommunene på Øvre Romerike. Anstrengelsene har så langt vært forgjeves.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å finne en løsning i denne saken?

Begrunnelse

Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll er Norges eldste jernbanestrekning, åpnet i 1854. Ironisk nok falt feiringen av 150-årsjubileet for denne jernbanen i 2004 sammen med et vedtak om å legge ned persontransporten på siste del av strekningen nordover. Siden da har lokaltogene kjørt til Dal, der de blir stående lenge i påvente av retur sørover. Dette fører til at befolkningen på Dal og nærliggende tettsteder ikke har togforbindelse til kommunesenteret Eidsvoll i nord, og til at det ikke finnes noen togforbindelse mellom kommunesenteret i Eidsvoll og Jessheim, som har blitt det viktigste senteret i distriktet Øvre Romerike. Det finnes bussforbindelse, nødvendig og viktig for mange som bor langs Trondheimsvegen, men toget kunne uten tvil ha tilbudt den raskeste og mest miljøvennlige transporten i direkte linje mellom de to tettstedene.
For lokalbefolkningen er det uforståelig at det ikke skal være mulig å imøtekomme kravet om en gjenopptaking av persontrafikken på denne strekningen. Eidsvoll og Ullensaker er de to folkerikeste kommunene i et distrikt som har en av de høyeste vekstratene i landet, slik at passasjergrunnlaget er i uopphørlig vekst. Skinnegang og øvrig infrastruktur ligger klar, og blir også vedlikeholdt ettersom strekningen brukes til godstransport. Togene går også regelmessig til Dal i Eidsvoll kommune, og det er vanskelig å forstå at de ikke kunne gått videre det siste lille stykket til Eidsvoll sentrum istedenfor å bli stående og vente på retur sørover fra Dal stasjon. Sammenliknet med mange andre baneprosjekter i landet vårt, er det her altså ikke store og kostnadstunge tiltak som skal til.
Det reises mye til Jessheim fra Eidsvoll i forbindelse med arbeid, skole, handel og kultur- og fritidsopplevelser, og en stor del av disse reisene foretas i dag med bil. En gjenetablering av togtilbudet ville derfor gi en betydelig miljøgevinst ved å flytte transport fra veg til skinner. Tog- og busstilbudene ville utfylle hverandre gjennom et forbedret kollektivtilbud til innbyggere fra ulike deler av de to kommunene.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Det er i dag ikkje mogleg å forlenge Dal-toga til Eidsvoll fordi det ikkje er tilstrekkeleg kapasitet til å vende toga på Eidsvoll stasjon. Å vende toga der ville føre til redusert kapasitet for køyring av godstog sidan desse ikkje kan krysse på Eidsvoll, verken på den nye eller gamle stasjonen, når det står persontogmateriell til plattform.
Det er rett at nokre avgangar frå Dal går til Eidsvoll seint på kvelden og motsatt veg tidleg om morgonen. Desse toga skal til eller frå parkering på Eidsvoll om natta. Teknisk sett kunne desse toga ha tatt med passasjerar, men togrutene er ikkje tilpassa dette. Morgontoga har lange opphaldstider på Dal (mellom 7 og 24 minuttar), og dette vil neppe bli sett på som eit attraktivt tilbod til passasjerane. Det er heller ikkje sånn at rutetidene mellom Eidsvoll og Dal kan skyvast på i særleg grad. Toga må innpassast i øvrig toggang, og ein treng buffer på Dal for å sikre avgang i rute herifrå. Strekninga mellom Dal og Lillestrøm er høgt utnytta, og det er viktig at toga går punktleg frå Dal. Toga frå Dal til Eidsvoll seint på kvelden har kortare opphald på Dal og mer kundevennlege ruter. Det siste av desse tek med passasjerar.
Fram til 2024 arbeider ein med dobbeltspor på strekninga Venjar-Langslet, inkludert Eidsvoll stasjon. I byggeperioden vil Eidsvoll stasjon vere stengd i periodar, og ein må då etablere alternativ transport.