Torleif Hamre (SV): I 2004 ble persontrafikken på siste del av Hovedbanen, strekningen Dal-Eidsvoll, nedlagt. Helt siden da har befolkningen og et samlet politisk miljø i de berørte kommunene kjempet for å få gjenopptatt denne raske og miljøvennlige kollektivforbindelsen mellom sentrene i de to folkerikeste kommunene på Øvre Romerike. Anstrengelsene har så langt vært forgjeves.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å finne en løsning i denne saken?
Begrunnelse
Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll er Norges eldste jernbanestrekning, åpnet i 1854. Ironisk nok falt feiringen av 150-årsjubileet for denne jernbanen i 2004 sammen med et vedtak om å legge ned persontransporten på siste del av strekningen nordover. Siden da har lokaltogene kjørt til Dal, der de blir stående lenge i påvente av retur sørover. Dette fører til at befolkningen på Dal og nærliggende tettsteder ikke har togforbindelse til kommunesenteret Eidsvoll i nord, og til at det ikke finnes noen togforbindelse mellom kommunesenteret i Eidsvoll og Jessheim, som har blitt det viktigste senteret i distriktet Øvre Romerike. Det finnes bussforbindelse, nødvendig og viktig for mange som bor langs Trondheimsvegen, men toget kunne uten tvil ha tilbudt den raskeste og mest miljøvennlige transporten i direkte linje mellom de to tettstedene.
For lokalbefolkningen er det uforståelig at det ikke skal være mulig å imøtekomme kravet om en gjenopptaking av persontrafikken på denne strekningen. Eidsvoll og Ullensaker er de to folkerikeste kommunene i et distrikt som har en av de høyeste vekstratene i landet, slik at passasjergrunnlaget er i uopphørlig vekst. Skinnegang og øvrig infrastruktur ligger klar, og blir også vedlikeholdt ettersom strekningen brukes til godstransport. Togene går også regelmessig til Dal i Eidsvoll kommune, og det er vanskelig å forstå at de ikke kunne gått videre det siste lille stykket til Eidsvoll sentrum istedenfor å bli stående og vente på retur sørover fra Dal stasjon. Sammenliknet med mange andre baneprosjekter i landet vårt, er det her altså ikke store og kostnadstunge tiltak som skal til.
Det reises mye til Jessheim fra Eidsvoll i forbindelse med arbeid, skole, handel og kultur- og fritidsopplevelser, og en stor del av disse reisene foretas i dag med bil. En gjenetablering av togtilbudet ville derfor gi en betydelig miljøgevinst ved å flytte transport fra veg til skinner. Tog- og busstilbudene ville utfylle hverandre gjennom et forbedret kollektivtilbud til innbyggere fra ulike deler av de to kommunene.