Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:2228 (2017-2018)
Innlevert: 07.09.2018
Sendt: 10.09.2018
Besvart: 18.09.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Inneholder forsvarets nøkkelobjekter sivil infrastruktur som kraftstasjoner, sykehus og sivile kommunikasjonsknutepunkt som er viktig for ivaretagelse av samfunnet?

Begrunnelse

Under riksrevisjonens høring kom det fram at Heimvernet er dimensjonert for å stille sikringsstyrker på Forsvarets nøkkelobjekter, og at de er avhengig av prioritering for å støtte politiet. Politidirektøren på sin side uttalte at han har behov for å støtte på m lag 25 % av flere 100 objekter.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 10. september 2018 med spørsmål fra stortings-representant Willfred Nordlund om Forsvarets nøkkelobjekter inneholder sivil infrastruktur som kraftstasjoner, sykehus og sivile kommunikasjonsknutepunkt som er viktige for ivaretakelse av samfunnet.
I kgl.res. av 24. august 2012 instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra Forsvaret og politiet i fred, krise og krig fremgår det i § 2 (3) at «Med «nøkkelpunkter» menes sivile og militære objekter og personer, som er av avgjørende betydning for forsvarsevnen og det militære forsvar i krig, og som er å anse som lovlige militære mål i krig, jf. artikkel 52 i Tilleggsprotokoll I av 1977 til Genèvekonvensjonene av 1949.».
Dette betyr at ikke bare objekter som tilhører Forsvaret, men også objekter som tilhører sivile eiere, kan forhåndsutpekes av Forsvaret som nøkkelobjekter. Når det gjelder eksemplene som representanten nevner, vil sivile objekter innenfor kraftforsyning og kommunikasjon kunne utpekes. Det vil imidlertid være snakk om et svært begrenset utvalg objekter siden terskelen for utpeking er høy, jf. at objektene må ha avgjørende betydning for forsvarsevnen og det militære forsvar i krig. Sykehus vil ikke kunne utpekes siden de ikke vil være lovlige mål i henhold til folkeretten. Hvilke konkrete objekter som er utpekt som nøkkelobjekter er gradert informasjon.
Det fremgår videre av instruksens § 3 (3) at «Gjennomføring av objektsikring av nøkkelpunkter skal kun skje dersom riket er i krig eller krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet står i fare, og skal kun gjennomføres ved bruk av kombattante militære sikringsstyrker. Ved gjennomføring skal sivile personer så langt mulig søkes flyttet bort fra områder i nærheten av nøkkelpunkter.»
Sikring av nøkkelobjekter mot militære trusler er et dimensjonerende oppdrag for Heimevernets styrkestruktur, mens bistand til politiets objektsikring mot kriminelle trusler ikke er det. Det er imidlertid ikke slik at størrelsen på Heimevernet vil justeres opp eller ned avhengig av antallet objekter som til enhver tid måtte stå på nøkkelobjektlisten. Størrelsen på Heimevernet er fastsatt av Stortinget basert på en mer helhetlig vurdering.
Både nøkkelobjektlisten, og listen Forsvaret mottar fra politiet med forhåndsutpekte objekter som Forsvaret skal forberede seg på å bistå politiet med å sikre, er hjelpemidler ved planlegging, forberedelse og iverksetting av sikring. Det er ikke krav om at alle objektene på listene skal kunne sikres samtidig, noe som også er et lite sannsynlig scenario. I en reell trusselsituasjon kan det være aktuelt å sikre et annet utvalg av objekter enn kun de som er forhåndsutpekte på listene. Sikringsstyrkenes generelle evne til objektsikring gjør det mulig å også sikre objekter som ikke er forhåndsutpekte.