Jonny Finstad (H): Hvordan jobber regjeringen med å gjøre Nordlandsbanen mer effektiv, sikker og miljøvennlig, og hvilke tiltak, funksjonsmål og planer jobber regjeringen med for bedring av Nordlandsbanen for å gjøre det attraktivt for godsselskapene å flytte godstrafikk over fra vei til bane?
Begrunnelse
Ifølge framskrivinger vil veksten i transportarbeidet for både personer og gods fortsette frem mot 2050. I Nasjonal transportplan (2018-2029) ønsker regjeringen å tilrettelegge bedre for godstransport på jernbane og det legges opp til 18 mrd. kr til godstiltak for dette formålet.
Regjeringens etappemål for godstransport er at transportkostnader for godstransport skal reduseres, de ulike transportmidlenes fortrinn utnyttes og mer gods overføres fra veg til sjø og bane. Dette innebærer å legge til rette for at alle transportformer blir mer effektive, sikre og miljøvennlige.
I Jeløya-plattformen har regjeringen uttalte mål om:
-Ha gode vilkår for godstransporten og bidra til ryddige konkurranseforhold innen næringen.
-Følge opp ambisjonen om å overføre 30 prosent av gods over 300 km fra vei til sjø og bane innen planperiodens utløp.
For å sikre at godset i nord overføres fra vei til bane, er det viktig at Nordlandsbanen er konkurransedyktig. I dette ligger blant annet forutsigbare avganger og tilstrekkelig kapasitet.