Skriftlig spørsmål fra Jonny Finstad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2128 (2017-2018)
Innlevert: 27.08.2018
Sendt: 28.08.2018
Besvart: 05.09.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Jonny Finstad (H)

Spørsmål

Jonny Finstad (H): Hvordan jobber regjeringen med å gjøre Nordlandsbanen mer effektiv, sikker og miljøvennlig, og hvilke tiltak, funksjonsmål og planer jobber regjeringen med for bedring av Nordlandsbanen for å gjøre det attraktivt for godsselskapene å flytte godstrafikk over fra vei til bane?

Begrunnelse

Ifølge framskrivinger vil veksten i transportarbeidet for både personer og gods fortsette frem mot 2050. I Nasjonal transportplan (2018-2029) ønsker regjeringen å tilrettelegge bedre for godstransport på jernbane og det legges opp til 18 mrd. kr til godstiltak for dette formålet.
Regjeringens etappemål for godstransport er at transportkostnader for godstransport skal reduseres, de ulike transportmidlenes fortrinn utnyttes og mer gods overføres fra veg til sjø og bane. Dette innebærer å legge til rette for at alle transportformer blir mer effektive, sikre og miljøvennlige.
I Jeløya-plattformen har regjeringen uttalte mål om:

-Ha gode vilkår for godstransporten og bidra til ryddige konkurranseforhold innen næringen.
-Følge opp ambisjonen om å overføre 30 prosent av gods over 300 km fra vei til sjø og bane innen planperiodens utløp.

For å sikre at godset i nord overføres fra vei til bane, er det viktig at Nordlandsbanen er konkurransedyktig. I dette ligger blant annet forutsigbare avganger og tilstrekkelig kapasitet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Nordlandsbanen er svært viktig for godstrafikken mellom nord og sør i landet. Banen har godsterminaler i Mosjøen, Mo i Rana, Fauske og Bodø. Lang avstand mellom kryssingsspor av tilstrekkelig lengde er begrensende for kapasiteten i godstrafikken. Manglende fjernstyring nord for Eiterstraum er også begrensende for banens kapasitet.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 la regjeringen frem forslag til en godspakke for å styrke godstransporten på jernbane. Godspakken består av mange ulike tiltak. For å få en mest mulig effektiv utbygging av tiltakene i pakken, skal Bane NOR i dialog med Jernbanedirektoratet og godsnæringen definere utbyggingsrekkefølgen for tiltakene. På denne måten vil godspakken realiseres etter innspill på hvor bransjen selv mener behovet er størst. Det er også viktig å huske at jernbanenettet er et sammenhengende system, slik at en forbedring på et geografisk sted, kan gi virkninger utover det konkrete området og tilhørende fordeler for større deler av jernbanesystemet.
Det er i Nasjonal transportplan lagt opp til en utbedring av Fauske godsterminal i første seksårsperiode og det digitale signalsystemet ERTMS skal bygges ut på Nordlandsbanen i NTP – perioden. Innføringen av ERTMS vil gi fjernstyring på banen, noe som gir økt sikkerhet og kapasitet for både person- og godstrafikken.
For å vurdere utviklingen av jernbane i nord i et lengre perspektiv, har Samferdselsdepartementet bedt Jernbanedirektoratet utarbeide et oppdatert kostnadsanslag for en forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø. Jernbanedirektoratet har nå satt i gang utredningsarbeidet av Nord-Norgebanen. Det tas sikte på at utredningen av en eventuell ny jernbane Fauske – Narvik – Tromsø skal ut på høring 15.mai 2019.
Vi har også etablert en arbeidsgruppe i Samferdselsdepartementet som sammen med Jernbanedirektoratet skal se på muligheten for en eventuell midlertidig støtteordning for godstransport for å beholde og muligens øke godstransporten på jernbanen.