Ingjerd Schie Schou (H): Etter ny utslippsberegning for personbiler (WLTP) vil utslippsverdiene kunne bli vesentlig høyere enn med dagens målemetode (NECD). Ettersom engangsavgiften ved kjøp av ny bil er basert på beregnet utslipp, vil en omlegging til ny måling kunne medføre langt høyere avgift om man ikke foretar en konvertering som nedjusterer avgiften etter nye utslippstall.
Hva vil finansministeren gjøre for å unngå avgiftshopp og konkurser blant bilforhandlere?
Begrunnelse
EU har innført nye regler for laboratorietesting av utslipp og forbruk på nye biler. Den nye testmetoden kalles WLTP og erstatter den utgående testmetoden NEDC. Nye biler registrert etter 1. september 2018 skal være typegodkjent etter WLTP-standard. WLTP testen belaster bilen hardere og går over en lengre strekning enn NEDC og fører følgelig til at samme bil får et betydelig høyere utslippsresultat enn hva den gamle målemetoden (NEDC) gav. Siden det i 2018 fortsatt praktiseres et avgiftssystem tilpasset NEDC, har man utviklet et omregningsverktøy (kalt CO2MPAS) som skal regne WLTP-verdier tilbake til NEDC-verdier. Dette verktøyet kan gi upresise beregninger og dermed føre til en økning av engangsavgifter høsten 2018. Fra 1. januar 2019 beregnes avgiftene direkte fra WLTP-verdier (uten bruk av CO2MPAS) og det gir ytterligere en avgiftsøkning dersom avgiftssystemet ikke harmoneres med den nye testprosedyren. En liten 5-seters personbil (bensin) med automatgir får en avgift fra kr 67 100 (NEDC) til kr 84 000 (CO2MPAS) i høst og endelig -anslagsvis- kr 154 000,- (WLTP). Tilsvarende tall for engangsavgift på familie SUV (diesel) kr 167 000 (NEDC) til kr 194 000 (CO2MPAS) og endelig – anslagsvis - kr 397 000 (WLTP).