Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2061 (2017-2018)
Innlevert: 14.08.2018
Sendt: 14.08.2018
Besvart: 21.08.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Ministeren vil overstyre lokal forvaltning og uttaler at det foreligger nok kunnskap til å fastsette ny bjørnesone i Nordland, og overkjører dermed rovviltnemda som forutsetter en konsekvensutredning som belyser også næringsutøvelse og andre samfunnsinteresser. Stortingets forlik forutsetter en todelt målsetning. Hva er grunnen til at ministeren ikke ønsker denne kunnskapen, som eksempelvis hva som vil skje med de 10 000 sauene som beiter i og rundt begge områdene som er foreslått som ny bjørnesone?

Begrunnelse

Rovviltnemda i Nordland vedtok enstemmig under arbeidet med ny forvaltningsplan:
Forvaltningsplanen med nye alternativer for bjørnesoner kan ikke tas stilling til uten at det foreligger en konsekvensutredning som belyser næringsutøvelse og andre samfunnsinteresser, sett i sammenheng med bestandsmålene og konsekvenser av annet rovvilt, jerv, gaupe og ørn. Bjørnesonen i planen fra 2011 ligger fast inntil videre.
I tillegg må det foreligge en vurdering av forslagene i forhold til statens folkerettslige forpliktelser overfor den samiske reindrifta.
Følgende hensyn skal tillegges vekt i en konsekvensutredning:

Næringsutøvelse av enhver karakter
Andre samfunnsinteresser
Bosetting og livskvalitet
Jaktinteresser
Forholdet til lokalsamfunn
Redusere tap på husdyr
Redusere konfliktgrunnlaget mellom mennesker og rovdyr

Bakgrunn: En bærekraftig forvaltning er et overordnet hensyn ved forvaltningen av disse artene. Samtidig er det slik at rovvilt volder skade på næringsutøvelse, primært bufe- og tamreinnæring, samt på andre samfunnsinteresser. (...) Det følger av rovviltforskriftens formål i § 1 at forskriften skal sikre en bærekraftig forvaltning av de fire store rovviltartene. I tillegg fremgår det i formålsbestemmelsen følgende:

«Innenfor en slik ramme skal forvaltningen også ivareta hensyn til næringsutøvelse og andre samfunnsinteresser. Forvaltningen skal være differensiert slik at hensynet til ulike interesser vektlegges forskjellig i ulike områder og for de ulike rovviltarter. Forskriften skal sikre en forvaltning som vektlegger forutsigbarhet og lokal medvirkning.»

Dette er i tråd med Stortingets uttalelser ved behandlingen av den siste rovviltmeldingen. Stortinget legger vekt på at det skal være mulig med levedyktige næringsvirksomheter i landbruket, herunder næringsdrift basert på utmarksbeiting både for bufe og tamrein. Dessuten skal det tas hensyn til bosetting og livskvalitet i områder med rovvilt. Hensynet til disse interessene medfører at forvaltningen ikke kan legges opp på en slik måte at hensynet til rovvilt alene tillegges vekt. En bærekraftig forvaltning innebærer at både hensyn til rovviltartene og andre samfunnsinteresser må avveies når det tas avgjørelser. Det er en del av handlingsrommet både i naturmangfoldloven og rovviltforskriften.
Det vil trolig ta tid å oppnå bestandsmålet for bjørn i Nordland, men ulempene for beitenæringene vil oppstå raskt og øke i takt med økt bestand. Oppfyllelsen av en årlig bjørneyngling vil bety store endringer i forhold til dagens situasjon.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Regjeringen fører en rovviltpolitikk i samsvar med Bernkonvensjonen, naturmangfoldloven, rovviltforlikene av 2004 og 2011 og flertallsvedtaket om ulv av 2016. Sentrale føringer i rovviltforlikene er at man skal nå bestandsmålet for de ulike rovviltartene, at man skal føre en tydelig soneforvaltning og at man skal dempe konfliktnivået.
Rovviltforlikene innebærer blant annet at man skal etablere prioriterte beiteområder og prioriterte rovviltområder hvor en må legge vekt på de store rovdyrenes biologi, nåværende utbredelse og hva som er egnede leveområder for de ulike artene. Samtidig forutsetter den todelte målsettingen at områder som prioriteres for beitedyr har et omfang og arrondering som legger til rette for en levedyktig næringsdrift. Dette både for å oppnå bestandsmålene for store rovdyr i prioriterte rovviltområder og et redusert skadeomfang med forutsigbarhet for næringsmessig beitebruk i prioriterte beiteområder.
Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet ga allerede i 2014 nemnda generelle signaler om behovet for en tydeligere soneforvaltning. Dette er fulgt opp med mer konkrete føringer direkte til region 7 i brev og møter i 2015, 2016, 2017 og 2018. Jeg konstaterer at nemnda ikke har gjennomført endringer i planen i samsvar med de signaler som er gitt.
Jeg viser også til at i gjeldende forvaltningsplan har rovviltnemnda i region 7 valgt å beholde det samme yngleområdet for bjørn som i forvaltningsplanen fra 2011. Miljødirektoratet hadde allerede i 2011 faglige innsigelser til det fastsatte området. Miljødirektoratet hadde også i 2017 flere faglige innvendinger til den nye forvaltningsplanen for region 7. Direktoratet er tydelig på at store deler av området som er satt av til yngleområde for bjørn ikke er egnet som leveområde for bjørn. Dersom området som er satt av ikke endres eller utvides vil det bli svært vanskelig å oppnå den regionalt fastsatte målsetningen på 1 årlig yngling av bjørn innenfor region 7.
Ved fastsetting av soner for både rovvilt og beitedyr vil det måtte gjøres prioriteringer som i noen tilfeller vil innebære at områder som er gode for rovvilt ikke nødvendigvis blir rovviltprioriterte områder. På samme måte kan ikke alle gode beiteområder bli beiteprioriterte områder. Her må det gjøres en avveining der blant annet hensynet til å nå bestandsmålet og ha en soneinndeling som er minst mulig konfliktfylt vektlegges.
Jeg mener at vi i utgangspunktet har god nok kunnskap til å kunne gjøre nødvendige endringer i soneinndeling for bjørn i regionen. I dette arbeidet skal også hensynet til beiteinteressene vektlegges. Klima- og miljødepartementet vil i den videre prosessen ha kontakt med rovviltnemnda i region 7, sekretariatet til nemnda og Miljødirektoratet.