Skriftlig spørsmål fra Tore Storehaug (KrF) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1973 (2017-2018)
Innlevert: 29.06.2018
Sendt: 29.06.2018
Besvart: 05.07.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Tore Storehaug (KrF)

Spørsmål

Tore Storehaug (KrF): Kan statsråden gjere greie for kor langt prosessane med etablering av CO2-fondet er kome, og når statsråden planlegg at forhandlingane skal være ferdige?

Begrunnelse

viser til anmodningsvedtak 1110 i Stortingets handsaming av revidert nasjonalbudsjett for 2017 (Meld. St. 2 (2016–2017), Innst. 401 S (2016–2017)), der regjeringa vert bedt om å starta forhandlingar med næringsorganisasjonar om etablering av ei miljøavtale med tilhøyrande CO2-fond for næringstransport, med sikte på oppstart i løpet av 2019. I statsbudsjettet for 2018 rapporterte regjeringa at Klima- og miljødepartementet og Finansdepartementet i samarbeid med næringsorganisasjonar har starta utgreiingar av sentrale spørsmål knytet til finansieringsmodeller, praktisk og administrativ gjennomføring, tilhøvet til statsstøtteregelverket og potensialet for og kostnadene ved utslippsreduksjonar.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Regjeringen er sammen med næringslivet godt i gang med drøftingene om etablering av et CO2-fond for næringstransport. Næringslivet ved NHO har blitt invitert til møter for innspill til prosess og utredning. Flere ulike finansieringsmodeller for et CO2-fond har vært utredet. Miljødirektoratet har utredet kostnader og potensial for utslippsreduksjoner som del av kunnskapsgrunnlaget. Kluge Advokatfirma har utredet statsstøtterettslige problemstillinger for ulike modeller av et privat CO2- fond. Thema Consulting har på oppdrag fra NHO mfl. utarbeidet en rapport om teknologiutvikling og incentiver for klimavennlig næringstransport.
Regjeringen er opptatt av at et eventuelt CO2-fond skal være utformet på en hensiktsmessig måte og i tråd med regjeringens overordnede klimapolitikk. Regjeringen mener at et eventuelt CO2-fond bør finansieres over statsbudsjettets utgiftsside og administreres av Enova. Størrelsen på overføringene til fondet må sees i sammenheng med den andelen av merprovenyet fra eventuelle fremtidige økninger i CO2-avgiften som kan knyttes til virksomheter som omfattes av fondet.
Regjeringens ramme og utgangspunkt er presentert for næringslivet. Det arbeides nå videre, i samarbeid med næringslivet, med vurderinger knyttet til mulig innretning av CO2- fondet. Det er i den sammenheng planlagt flere møter rett over sommeren. Fremdriften i prosessen avhenger av videre drøftinger med næringslivet om utformingen av et eventuelt fond, og det er for tidlig å si når dette arbeidet er ferdigstilt.