Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1950 (2017-2018)
Innlevert: 27.06.2018
Sendt: 28.06.2018
Besvart: 03.07.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Vil statsråden innlemme kronisk sjøsyke som en del av dispensasjonsbestemmelsen?

Begrunnelse

Dagens situasjon er slik at høvedsmannen selv må være tilstede under blåkveitefiske. Dagens regelverk innehar mulighet for dispensasjon fra denne hovedregelen, som ved tilfeller av sykdom eller skader som krever langvarig rehabilitering. Vi ser at det dog finnes mangler ved denne disposisjonen.
Jeg har blitt kontaktet av en fiskebåteier som lider av sjøsyke. Hans inntekt er basert på fiske, men han kan ikke lenger selv være høvedsmann. Sjøsyke er, på tross av navnet, ingen sykdom, og eiere som lider av dette får dermed ingen dispensasjon.

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Det har de siste årene vært stor press på kvotegrunnlaget i åpen gruppe. Etter høringen av deltakerforskriften for 2018 ble det derfor innført et generelt forbud mot bruk av leieskipper i alle fiskerier som er adgangsregulert med åpen gruppe i deltakerforskriften. Hensikten med leieskipperforbudet var å gjøre det vanskelig for aktørene å omgå forbudet mot å delta med mer enn ett fartøy i åpen gruppe for en og samme fartøyeier, for å på denne måten reduserer antall deltakere. I høringsrunden gjennomført av Fiskeridirektoratet i 2017, fikk forslaget om å forby bruk av leieskipper i åpen gruppe bred støtte, blant annet av Fiskarlaget, Kystfiskarlaget og Fiskebåt.
Året 2018 er det første med et generelt leieskipperforbud. Deltakerforskriftens § 13 bokstav d) har i dag ikke en dispensasjonshjemmel for kronisk sjøsyke, men for blant annet sykdom, fødselspermisjon og politiske verv.
I forbindelse med høringen av deltakerforskriften for 2019, tar jeg sikte på å be Fiskeridirektoratet evaluere leieskipperforbudet. Det vil da være mulig å komme med høringsinnspill på hvordan leieskipperforbudet har fungert, og hvor det eventuelt har slått uheldig ut.
Jeg vil imidlertid påpeke at det er en stor forskjell på typetilfeller hvor en fartøyeier er midlertidig forhindret fra å stå om bord som skipper, og typetilfeller hvor dette er en mer eller mindre permanent situasjon. Sistnevnte situasjon reiser spørsmål knyttet til hvem åpne grupper bør være innrettet mot.