Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1773 (2017-2018)
Innlevert: 08.06.2018
Sendt: 08.06.2018
Besvart: 21.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Er det hjemmel for å gjennomføre denne ekstrainnkrevingen, og vil statsråden påse at denne urimelige innkrevingen av bompenger stanses før omkjøringen starter?

Begrunnelse

Statens Vegvesen planlegger en omkjøring på avkjøringen fra vestlig E18 inn til Larvik i en periode fra 11. juni. Omkjøringen innebærer at trafikanter som skal til/fra Larvik retning Porsgrunn må kjøre frem og tilbake gjennom en ekstra bomstasjon hver veg. Det betyr at disse trafikantene, uten noen egennytte, får fire ekstra bompasseringer per tur/retur reise. Dette er en helt urimelig ekstrakostnad, og vi vil gjøre oppmerksom på at disse trafikantene allerede betaler bompenger på Sky (E18) og eventuelt i Bypakke Grenland (RV36 el. FV32).
Ordførerne i Larvik og Porsgrunn kommuner har engasjert seg i dette spørsmålet og har blitt informert at Statens Vegvesen deler disse kommunenes syn om urimeligheten i saken, men at de har fått avslag fra overordnet myndighet. Kommunene mener at man primært gjennom registreringene kunne skille ut og slette disse pålagte ekstrapasseringene, eventuelt skru av bompunktet i den tiden omkjøringen pågår.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det pågår nå en storstilt satsing på infrastrukturutvikling i Telemarksregionen. Vei og jernbaneprosjekter som har vært ønsket i tiår blir nå realisert. Det er bra for regionens næringsliv og innbyggere. Utviklingen av E18 til å bli raskere og mer trafikksikker blir verdsatt av svært mange. Det vil dessverre også medføre noen ulemper for trafikantene i byggeperioden. Som representanten Aasland viser til, må fv 302 og fv 303 stenges periodevis i forbindelse med bygging av nye av- og påkjøringsramper på E18 ved Sky/Farriseidet. Dette er en del av arbeidene med nytt lokalvegsystem i forbindelse med prosjektet E18 Bommestad – Sky.
Fv 302 ble stengt mandag 11. juni og vil etter planen være stengt i tre uker. Det har naturlig nok medført en endring i trafikkmønster. For mange trafikanter fra sør på E18 er det et naturlig valg å ta av i krysset ved Bommestad for å komme til Larvik sentrum, og for trafikanter fra sentrum mot sør på E18 kan det også være et naturlig valg å reise via Bommestadstadkrysset. I tillegg vil fv 303 etter planen være stengt i fire dager i perioden 11.-14. august.
Jeg er glad for at representanten Aasland nå viser engasjement for å minimere bompengebelastningen for bilistene. Det er derfor rart at representanten Aaslands parti gang på gang har stemt imot regjeringens forslag til å redusere bompengetakstene på blant annet E18.
I de får ukene dette gjelder risikerer enkelte bilister at de må kjøre gjennom en bomstasjon på en veistrekning som de normalt ikke kjører. Statens vegvesen opplyser at det ville vært svært tidkrevende og i praksis tilnærmet umulig å skille ut hvilke biler det er og refundere bomkostnaden til den enkelte. Statens vegvesen viser til at bomstasjonen har et takstnivå på 7 kr per passering for kjøretøy i takstgruppe 1 og 13 kr for kjøretøy i takstgruppe 2. Kostnaden med refusjon ville trolig vært større en beløpet som refunderes. Vegvesenet viser også til at mange bilister trolig vil velge å kjøre til Larvik sentrum fra Bommestadkrysset via fv 40, slik at de bare passerer et bompunkt og ikke to slik representanten Aasland hevder. Dessuten viser Statens Vegvesen til at det finnes bomfrie, alternative veiruter som lokalkjente sannsynligvis vil bruke. Dermed kan man unngå bompengebelastningen på 7 kr pr passering dersom man ønsker.
Det er det regionale bompengeselskapet Vegfinans AS som administrerer innkrevingen på strekningen. Vegfinans eies av fylkeskommunene i østlandsregionen. Bompengeavtalen åpner ikke for opphør i innkrevingen i andre tilfeller enn dersom veien må stenges for trafikk. Dersom representanten Aasland mener bomselskapet skal gi allment fritak for bompassering i en periode, så er det naturlig at det tas opp med eierne av bompengeselskapet.