Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1749 (2017-2018)
Innlevert: 05.06.2018
Sendt: 05.06.2018
Besvart: 14.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): I dok. 15:1649, svar fra kommunalministeren, vises det til at Statens vegvesen oversendte i februar i år forslag til endelig planprogram for Lyngdal Vest-Ålgård E-39, til samferdselsministeren. Samferdselsministeren viser til kommunaldepartementet i april, dok. 15:1649, men da var saken sendt fra Kommunaldepartementet til samferdselsministeren.
Var det ukjent for ministeren at departementet hadde fått saken fra Kommunaldepartementet, hva gjør at det enda ikke er kommet en avklaring og når vil den komme?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har økt satsingen på infrastruktur betydelig. I perioden 2018-21 vil det bygges ca fire ganger mer firefelts motorvei enn i perioden 2010-13. Det er viktig at vi bygger veier som er trygge, raske og fremtidsrettede, og at vi finner løsninger som holder kostnadene nede, fungerer for lokalsamfunnene, og ivaretar overordnede miljø- og arealbehov.
Strekningen Stavanger-Kristiansand er en av flere områder hvor det er viktig å få en moderne vei. Jeg merket meg at Arbeiderpartiet i 2015 tok til orde for at man først burde realisere Ålgårdbanen før man bygget E39. Det er en prioritering jeg er uenig i, da en slik tilnærming ville medført at E39 i praksis ble lagt på is. Ålgårdbanen har verken ligget inne i forrige eller nåværende Nasjonal transportplan.
For meg er det viktig at vi får realisert E39, og det er viktig at vi ikke bygger noe som man etter få år vil se på som mangelfull. Derfor har vi gjort en rekke endringer i prosjektet sammenlignet med de tanker som ble lagt til grunn av foregående regjeringer for videre planlegging av E39 Søgne – Ålgård. Beslutningen fra 2013 innebar at videre planlegging for utbygging på strekningen skulle ta utgangspunkt i "Midtrekkverkskonseptet" og at alle tunneler som ikke bygges med midtrekkverk skulle planlegges for to løp. For strekningen Lyngdal vest - Sandnes innebærer dette to- og trefelts vei med 90 km/t skiltet hastighet.
Samferdselsdepartementet har i etterkant av beslutningen justert rammene for arbeidet. Vegdirektoratet ble i juni 2014 bedt om at det i planarbeider for E39 Søgne - Ålgård planlegges med sikte på firefelts vei som langsiktig løsning. I november 2014 presiserte departementet i brev til Vegdirektoratet at nye motorveier skal planlegges for 110 km/t. Departementet besluttet i mai 2015 å utvide utredningsarbeidet med en ytre korridor over Høg-Jæren ("Jærlinja").
I løpet av 2016 og 2017 har Statens vegvesen utført kartlegging og et omfattende feltarbeid for de aktuelle korridorene. Arbeid med vurdering, siling og bearbeiding av alternativer var grunnlag for utlegging av forslag til planprogram på høring i 2017. Høringen ble gjennomført i to omganger. Høringen våren 2017 omfattet veilinjer i ytre, midtre og indre korridor. Som følge av høringsinnspill, ble en ny indre korridor lagt ut på høring høsten 2017.
Samferdselsdepartementet mottok i februar 2018 brev fra Vegdirektoratet med Statens vegvesens forslag til fastsatt planprogram for statlig kommunedelplan for strekningen E39 Lyngdal vest – Sandnes. I mars i år mottok departementet oppdaterte trafikkprognoser for de alternative strekningene på Jærlinja.
Selv om beslutningen om å se på mulighetene for å kunne bygge moderne firefelts motorvei på strekningen har tatt ekstra planleggingsarbeid sammenlignet med å realisere en 2/3 felts vei, så mener jeg tidsbruken er vel anvendt tid i et generasjonsperspektiv. Erfaringsmessig har slike veistrekninger også blitt bygget ut stykkevis og delt. Jeg er også kjent med at Nye Veier AS har ambisiøse planer for utbygging av hele veistrekningen mellom Stavanger og Kristiansand i løpet av de neste årene. Det gleder jeg meg over.
Departementet skal nå gi sin tilrådning til Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Dette ventes å ville kunne skje meget raskt.
Statens vegvesen vil utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning (KU) etter at planprogrammet er fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Det er Nye Veier AS som vil stå ansvarlig for detaljregulering og utbygging etter at kommunedelplanen er vedtatt.