Solveig Schytz (V): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å gjøre det enklere å kombinere sykkel og tog, og vil statsråden vurdere å tillate at sykkel kan tas med gratis på toget utenfor rushtrafikken slik man kan gjøre på T-banen i Oslo?
Begrunnelse
Stortinget har vedtatt mål om at all trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Skal vi lykkes med dette er det viktig at det er enkelt, billig og attraktivt å kombinere sykling med å reise kollektivt. I en rekke byer kan man enkelt leie bysykler som er lett å kombinere med kollektivreiser. Konseptet utvikles også videre på mindre steder, et eksempel på dette er konseptet «bygdebike» i Ås, en bysykkelordning i bygdeskala. Dette er imidlertid et alternativ bare noen steder, og det er ikke så enkelt å reise kollektivt med egen sykkel ombord. I dag gjelder ulike regler for å ta med sykkel på ulike jernbanestrekninger, det er ulike regler for ulike sykler og ulike priser. På noen strekninger kan man reservere plass til sykkelen, på andre strekninger er det opp til togpersonalet å vurdere om eller hvor mange sykler det er plass til. Dette gjør i praksis at det er stor usikkerhet rundt det å ta med egen sykkel på toget, det krever planlegging, forhåndsreservasjon og har en betydelig kostnad.