Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1635 (2017-2018)
Innlevert: 22.05.2018
Sendt: 23.05.2018
Besvart: 30.05.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Iht regelverket har kystflåten en lasteromsbegrensing på 500 kubikk. Over tid har man sett at sammenlignbare saker blir behandlet ulikt av forvaltningen når det gjelder hvordan lasteromsvolumet skal defineres, og tolkningen gir også enkelte uheldige utslag. Næringen har lenge etterlyst en klargjøring av hvordan regelverket skal tolkes, slik at man unngår forskjellsbehandling.
Vil statsråden følge opp anmodningen om å foreta en presisering overfor forvaltningen av hvordan lasteromsvolum skal beregnes?

Begrunnelse

Iht. regelverket for kystflåten er det satt som vilkår at fartøyets lasteromsvolum må være mindre enn 500 kubikk. Det er imidlertid flere eksempler på ulik praktisering og forståelse i forvaltningen rundt omkring i landet knyttet til hvilke arealer og tanker som skal medregnes når fartøyenes lasteromsvolum skal beregnes. Ifølge Fiskerbladet Fiskaren 18.5 er ferskvanns- og miljøttanker årsaken til at det nye fartøyet "Radek" ikke blir godkjent som fiskebåt i kystfiskegruppa. Ved Fiskeridirektoratets kontor i Måløy, der søknaden er behandlet, har man iflg. Fiskeribladet Fiskaren sett seg nødt til å regne med tanker til ferskvann og miljøtanker for å sikre lik behandling langs hele kysten, selv om de iflg. avisen mener "det er helt feil å ha med regelverket", og videre: "Ikke akkurat miljøvennlig, men reglene må følges slik de er".
Uttalelsene kan tyde på at det er behov for en presisering av regelverket, for å sikre rimelig og lik håndtering.

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Det er riktig som representanten Myrseth påpeker, at næringen lenge har etterlyst en klargjøring av lasteromsbegrensningene. Oppfølgingen av høringen har tatt tid, og det har vært mye engasjement rundt denne saken. Jeg er derfor glad for å kunne opplyse at jeg denne uken har besluttet å endre lasteromsbegrensningene i kystflåten.
De nye reglene innebærer at bare lasterom som kan benyttes til føring av fangst skal regnes inn i begrensningen på 500 kbm.
Endringen vil gjøre regelverket enklere for fiskerne og kunne bidra til likebehandling. Det at andre tanker ikke lenger regnes med i lasteromsvolumet innebærer også at fiskernes anledning til å velge miljøvennlige løsninger ikke begrenses at dette regelverket.
Bakgrunnen for å innføre størrelsesbegrensninger var i sin tid å regulere fangstkapasiteten. Da man innførte en lasteromsbegrensning i stedet for en lengdegrense på 28 m, var denne opprinnelig på 300 kbm. og andre tanker måtte stå i et rimelig forhold til dette. Deretter ble "et rimelig forhold" definert til 200 kbm., og så ble de to begrensningene slått sammen til 500 kbm. for at fartøyeierne selv skulle kunne prioritere tankvolumet til ulike formål. I dag er alle de viktigste fiskeslagene kvoteregulerte på fartøynivå, så øvre størrelsesgrense for kystfiskeflåten har lite å si for hvor mye fisk som tas ut av havet. Kvotene ligger fast, men fartøyeiere får større frihet til å utforme båtene sine slik de mener det er hensiktsmessig når vi nå begrenser oss til å regulere volumet i tanker som kan benyttes til føring av fangst.