Olemic Thommessen (H): Ifølge avisen GD 9. mai har deltakere fra introduksjonsprogrammet som skal opp til eksamen i helsefag på Lillehammer fått avslag på søknad om en time lengre eksamen.
Mener statsråden dette er en god praksis i tråd med Opplæringslovens intensjoner?
Begrunnelse
Karriere Oppland har tilrettelagt et tilbud som lar deltakere ved introduksjonsprogrammet ta fagbrev eller studieforberedende. Voksenopplæringen står for undervisning og bistår med praktisk tilrettelegging slik at flere kommer raskere i aktivitet. Ettersom alle elvene ikke har norsk som førstespråk har voksenopplæringen søkt om utvidet eksamenstid når elevene skal opp til fagbrev. Mange bruker ordbok på eksamen, og en ekstra time hadde gitt flere sjansen til å vise frem alt de har lært og en større sannsynlighet for at de ville bestått eksamen.
Så langt har de fått avslag på søknadene om å ha en time ekstra lengre eksamen, og begrunnelsen voksenopplæringen har fått er fylkeskommunens økonomi. I henhold til opplæringslovens § 3 - 32 har elever som skal ta eksamen rett til å få eksamenssituasjonen tilrettelagt slik at de får vist sin kompetanse. Det fremstår her som praktiseringen er i strid med forskriftenes intensjoner.