Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1578 (2017-2018)
Innlevert: 14.05.2018
Sendt: 15.05.2018
Besvart: 23.05.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): Klima- og miljødepartementet sendte Rovviltnemnda i Midt-Norge 26. april hvor de påpeker klare mangler i forvaltningsplanen fra rovviltnemda ber om at rovviltnemnda gjør nødvendige endringer i forvaltningsplanen som ble vedtatt 22. mars i år.
Kan statsråden redegjøre for årsaken til at departementet har overprøvd nemdas vedtak om forvaltnings av jerv i Rovviltnemda for Midt-Norge?

Begrunnelse

Det har lenge vært et ønske fra Sunndal kommune å ta ut yngleområde for jerv i Øvre Sunndal i lengere tid og i ny forvaltningsplan den 22.3.2018 ble dette vedtatt som prioritert beiteområde, sett i forhold til arten jerv. For Sunndal har det vært viktig at Øvre Sunndal får samme forvaltningsregime som Oppdal da Øvre Sunndal og Oppdal har felles kommunegrense og beiteområdene grenser til hverandre. Sauen spiller en viktig rolle i kulturlandskapspleien i dette området. Seterdalene i Øvre Sunndal er av det beste fjellbeite i Møre og Romsdal.
I brev til rovviltnemda i Midt Norge har Klima og miljødepartementet påpekt manglende oppfølging av departementets føringer om en tydeligere soneforvaltning og utfordringer knyttet til forvaltningsområdene for bjørn og jerv som påpekes. Det vises videre til at KLD og Landbruks- og matdepartementet i flere år har bedt rovviltnemndene om å føre en tydeligere soneforvaltning. Konkret pekes det på at det ikke er gjort endringer av forvaltningsområdet for bjørn i den nye planen og departementet ber nemnda se nærmere på avgrensningen av forvaltningsområdet for bjørn slik at dette får en størrelse som er egnet til å ivareta en stabil bjørnebestand på nivå med forvaltningsmålet for regionen.
I den nye forvaltningsplanen fra rovviltnemden er forvaltningsområdet for jerv redusert med om lag 2000 kvadratkilometer for hele regionen ved at Forollhogna og deler av Sunndal kommune tas ut som prioritert jerveområde.
Departementets konklusjon er at de foreslåtte endringene i forvaltningsplanen samlet sett ikke samsvarer med formålet om å arbeide for en bedre arrondering av forvaltningsområdene for jerv i Sør-Norge.
I brevet bes nemnda se på:

- muligheten for en tydeligere soneforvaltning, med større overlapp av områder prioritert til store rovdyr.
- at forvaltningsområdet for bjørn må ha en størrelse som er egnet til å ivareta en stabil bjørnebestand på nivå med forvaltningsmålet for regionen.
- forvaltningsområdene for jerv bringes i tråd med departementets oppdrag om en bedre arrondering av forvaltningsområdene for jerv i Sør-Norge. Dette bør
ikke medføre at en større andel av bestandsmålet oppnås i områder med samisk tamreindrift.
Videre skriver departementet i sitt brev at inntil nemda har fulgt opp departementets punkter til oppfølgingen, bes forvaltningen imidlertid utvise noe forsiktighet med å legge for stor vekt på føringer og prioriteringer i gjeldende plan av 2018 som departementet har bedt nemnda utbedre.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Gjeldende rovviltpolitikk har noen grunnprinsipper som er førende for de regionale rovviltnemndene i arbeidet med regionale forvaltningsplaner. Blant annet skal vi ha en tydelig soneforvaltning, og det skal legges til rette for oppnåelse av bestandsmålene for de ulike rovviltartene. Målsettingen er at vi skal ha rovviltbestander i tråd med de fastsatte bestandsmålene samtidig som tapene av husdyr og tamrein holdes på et lavest mulig nivå. Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet har i flere år bedt rovviltnemndene om å føre en tydeligere soneforvaltning. I dette ligger blant annet at man skal etablere et best mulig skille mellom prioriterte områder for rovvilt og prioriterte områder for beitedyr, samt i større grad se på mulighetene for overlapp mellom prioriterte yngleområder for de ulike rovviltartene. Rovviltnemnda i region 6 (Trøndelag og Møre og Romsdal) har likevel valgt å videreføre sitt prinsipp om byrdefordeling, noe som betyr at rovdyrene i større grad spres utover regionen. Jeg har derfor bedt rovviltnemnda om å vurdere dette på nytt. I tillegg har jeg pekt på særlige bekymringer for rovviltnemndas avgrensinger av prioriterte yngleområder for bjørn og jerv i regionen. For jerv har Miljødirektoratet vist til at nemndas vedtatte reduksjon av prioritert areal kan innebære at større deler av bestandsmålet må oppnås i områder med samisk tamreindrift. I tillegg vil det føre til reduserte muligheter for utveksling av individer til den delvis isolerte sørvestlige delbestanden av jerv. For bjørn mener Miljødirektoratet at det avsatte yngleområdet for bjørn er for lite til å forvalte en stabil bestand i samsvar med regionens bestandsmål. Konsekvensen av dette kan bli at forvaltningen må legge større vekt på hensynet til bjørn enn til beitedyr i de tilgrensende områdene, selv om disse områdene er prioriterte beiteområder. Dette er bekymringsfullt både av hensyn til bjørnebestanden og forutsigbarheten for beitenæringene i prioriterte beiteområder. Av hensyn til best mulig forutsigbarhet for både oppnåelse av bestandsmålene for rovvilt og lavest mulig tap for beitenæringene, mener jeg det er behov for vesentlige forbedringer i forvaltningsplanen for rovvilt i Midt-Norge. Jeg har derfor bedt rovviltnemnda om å ta en ny gjennomgang av sin forvaltningsplan, og utbedre de punkter som jeg har nevnt over.