Arne Nævra (SV): I et spørsmål fra meg 2.5.18 om vedlikeholdsutgifter på av tunneler svarer statsråden: «(...) på generelt grunnlag kan en si at drift og vedlikehold av de undersjøiske tunnelene som vi har i dag, koster ca. 4 mill. kr per kilometer per tunnelløp per år. Dette inkluderer midlertidig utskifting av utstyr, som f.eks. vifte og hvelv, i tunnelens levetid». Jeg kan ikke se at statsråden da svarte på spørsmålet om når totalrenovering er nødvendig, og om de beløp han oppga i forrige svar inkluderte totalrenovering.
Kan han svare på dette nå?
Begrunnelse
Det er avgjørende for så kostnadskrevende utbyggeinger som undersjøiske tunneler er, at alle kostnader på utbygging er på bordet før beslutninger tas. Vedlikeholdsutgiftene, spesielt i slike prosjekter, er svært høye, men har likevel en tendens til å bli oversett. Utbygginger er mer spennende og mer fokusert enn vedlikehold; det er alminnelig kjent. Like fullt kan det dreie seg om så store beløp at hele prosjekter burde vært revurdert. Det KAN være at mange av fjordkrysningene i "fergefri E39" nettopp kan være slike prosjekter. Derfor er det avgjørende viktig at vedlikeholdskostnadene, inkludert totalrenovering, er nøye kalkulert i prosjekter som Møreaksen og Rogfast, for bare å nevne to av dem.