Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1569 (2017-2018)
Innlevert: 11.05.2018
Sendt: 14.05.2018
Besvart: 22.05.2018 av helseminister Bent Høie

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Har departementet kvalitetssikret Babcock når det gjelder deres evne til å tilfredsstille kontraktskravene i punkt 5.2.3 og punkt 5.1.16 i oppdragsgivers kravspesifikasjon?

Begrunnelse

I Luftambulansetjenestens kravspesifikasjon står det i punkt 5.1.16 står følgende:

«Tilbyder skal stille med piloter som kan kommunisere flytende på norsk, skriftlig og muntlig, minimum tilsvarende bestått norsk språktest høyere nivå (for eksempel Bergens-testen).»

I punkt 5.2.3 følgende:

«Tilbyder skal senest innen 01.05.19 dokumentere følgende kvalifikasjoner for den enkelte fartøysjef:
• EASA FCL CPL A og gyldig ME/IR
• MCC kurs eller kreditt for MCC
• 2500 timer total flytid, herav minst 2000 timer på fixed wing
• Minimum 800 timer som fartøysjef eller 600 timers som styrmann i luftambulansetjeneste
• Minimum 400 timer på aktuell/tilsvarende flytype som også inkluderer kortbaneoperasjoner
• Erfaring fra nattflyging på kortbane, sommer- og vintersesong herunder minimum 100 landinger i mørke på kortbane
Alle fartøysjefer skal tilfredsstille kvalifikasjonskravene før de går på beredskap i luftambulansetjenesten.»

Babcock hevder at de er i stand til å innfri den kontrakten de har skrevet under på. Som vi ser i kravspesifikasjonene er det høye krav til kompetansen hos de ansatte som skal operere flyene. Etter vår mening er det vanskelig å se hvordan denne kompetansen skal oppfylles, uten at Babcock overtar en stor andel av de som allerede opererer i luftambulansetjenesten for Lufttransport.
Disse flygerne har fått et tilbud fra den nye operatøren, men med en kraftig nedgang i lønn. Det er grunn til å mistenke at planlagt lønnsreduksjon gjorde at Babcock AS kom billigere ut i anbudet. Undertegnede er nå bekymret for om Babcock AS i det hele tatt vil kunne innfri kravspesifikasjonene som ligger i anbudet. I den forbindelse vil jeg gjerne ha svar på om departementet har gjort en kvalitetssikring av selskapet og deres evne til å oppfylle kontrakten i anbudsprosessen, og om statsråden kan si noe mer om den.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Luftambulansetjenesten HF har ansvaret for all luftambulanse i Norge, og ivaretar dette gjennom flere avtaler med private operatører. Foretaket eies av de fire regionale helseforetakene. Selve anskaffelsesprosessen av ambulanseflytjenester 2019-2030 ble i sin tid ledet fra Helse Midt-Norge, som hadde styreleder for Luftambulansetjenesten HF på daværende tidspunkt. Konkurransen er gjennomført i tråd med grunnprinsippene i anskaffelsesregelverket: konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, gjennomsiktighet og etterprøvbarhet.
Det er innenfor Luftambulansetjenesten HF sitt ansvar å gjøre en vurdering av de ulike tilbydernes evne til å tilfredsstille kontraktskravene. Etter en prekvalifisering var det to selskap som leverte tilbud innen fristen, Lufttransport FW AS og Babcock Scandinavian AirAmbulance AB (BSAA). Luftambulansetjenesten HF har vurdert begge disse selskapene til å ha solid nok kompetanse, økonomi og robusthet til at de kunne tildeles en så viktig samfunnsoppgave som flyambulansetjenester er. Det følger verken av styringsmodellen i spesialisthelsetjenesten eller av andre årsaker at departementet skulle gå inn og gjøre en vurdering av disse kontraktsforholdene mellom partene.
BSAA arbeider nå med å etablere et norsk selskap for tjenestene som skal leveres gjennom avtalen med Luftambulansetjenesten HF. Babcock har lagt fram en detaljert framdriftsplan og har en prosjektleder i full stilling for å ivareta forberedelsene. I nåværende kontrakt er også dagens operatør, Lufttransport, pålagt å bidra til en sømløs overgang til ny kontrakt.