Siv Henriette Jacobsen (A): En fast fjordforbindelse mellom Moss og Horten nådde ikke opp i forbindelse med eksisterende Nasjonale Transportplan. Det er likevel signalisert at Samferdselsdepartementet arbeider med en tilleggsutredning for å kunne lande på et konsept for en fast forbindelse mellom Moss og Horten i forbindelse med neste Nasjonale Transportplan.
Når vil denne være ferdig og hvilke konsepter vurderer man i forbindelse med en slik analyse?
Begrunnelse
Fergesambandet Moss - Horten er landets mest trafikkerte fergesamband med neste 1,6 millioner kjøretøy pr år, hvor svært mange er tyngre kjøretøy. Dette er også landets eneste fergestrekning som ikke er subsidiert av det offentlige. En fast forbindelse enten som bro eller tunnel over Oslofjorden har derfor vært et tema for denne strekningen. Dette prosjektet nådde ikke opp i forhold til eksisterende Nasjonale Transportplan. Men nå er Transportetatene i ferd med å lage underlaget til neste Nasjonale Transportplan. For fjordkrysning er det signalisert at Samferdselsdepartementet vil gjennomføres en tilleggsutredning for å kunne ta konseptvalget, slik at prosjektet skal kunne komme i betraktning til neste NTP. Prosjektet er ventet å koste 8 ganger vegvesenets investeringsbudsjett for 2018 og vil kunne stanse alle andre prosjekter i Norge i en årrekke. Bare av den grunn er det ventet at prosjektet vil stanses. Dersom et slikt prosjekt ikke er realistisk, bør den nødvendige utredningskapasiteten kunne nyttes til andre prosjekt og departementet bør i stedet sette inne alle krefter på å finne gode og realistiske løsninger på riksveg 19 gjennom Moss.