Mani Hussaini (A): Hva gjør statsråden for å ivareta norske innbyggeres personvern og rettsikkerhet når utenlandske selskap leverer tjenester til offentlig sektor generelt, og har statsråden kontroll på at ingen informasjon om norske borgere havner på avveie ved bruk av internasjonale selskap?
Begrunnelse
Den siste tidens søkelys og debatt om personvern og misbruk av sensitiv informasjon har vist at det er store mangler i hvordan myndighetene følger opp informasjon på avveie.
Politiet inngikk i 2016 en avtale med det amerikanske selskapet Palantir Technologies om IT-systemer som vil ha tilgang til sensitiv informasjon om norske borgere. Avtalen med politiet er på 81 millioner kr og strekker seg over syv år. Tollvesenet bruker også Palantir sitt stordata analyseverktøy og avtalen som ble inngått i 2017 har en prislapp på 300 millioner.
Etter Cambridge Analytica-skandalen som har rystet det offentlige USA og vesten, har det blitt avdekket at Palantir har vært medvirkende. En ansatt i Palantir skal ifølge The New York Times ha vært arkitekten bak Cambridge Analytica sin metode for å få facebook-informasjon om brukere, deres nettverk og vaner uten samtykke.
Når internasjonale selskap operer i Norge og har tilgang til norske borgeres sensitive informasjon er det av stor betydning at myndighetene har kontroll på hvilke data som deles og hvilke som kun skal kunne anvendes av myndighetene i Norge.
I en tid hvor stadig mer av velferdsstatens infrastruktur gjøres digital, øker behovet og viktigheten av at personvernet ivaretas.
Dette handler om tilliten til mellom borgere og myndighetene.