Skriftlig spørsmål fra Arve Sigmundstad (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1390 (2017-2018)
Innlevert: 19.04.2018
Sendt: 20.04.2018
Besvart: 03.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arve Sigmundstad (A)

Spørsmål

Arve Sigmundstad (A): Legger Regjeringen opp til at trasévalg, og dermed også frigjøring av båndlagte areal for InterCity-utbyggingen for strekningen Sarpsborg-Halden, ikke vil bli avklart før gjennom behandlingen av NTP i 2022/2023?

Begrunnelse

Jeg viser til mitt spørsmål av 10. april (Dokument nr. 15:1299 2017-2018);

"En endelig dato for utbygging av InterCity gjennom Østfold og frem til Halden, og således også en endelig dato for når vi kan forvente å få frigjort de båndlagte arealene i sentrum av Halden og de andre østfold-byene, er av avgjørende betydning for den videre utviklingen av østfold-samfunnet. Når kan vi forvente å få disse datoene?"

Statsråden svarer utfyllende, men unnlater å si noe som helst om når det kan forventes å komme avklaringer om trasévalg og arealprioriteringer slik at båndlagt sentrumsareal for strekningen Sarpsborg-Halden kan frigjøres.
Den usikkerheten som nå er skapt fra Regjeringens side om utbyggingen av InterCity og den videre fremdriften, skaper store utfordringer for lokalsamfunnene som er berørt, og det er av avgjørende betydning for østfoldsamfunnet å få en forutsigbar fremdriftsplan så snart som overhodet mulig.
Selv om statsråden unnlater å svare direkte, er det nærliggende å tolke statsrådens svar som at han vil komme tilbake til dette ved behandlingen av ny NTP i 2022/2023.
Skulle Regjeringen ha en annen planleggingshorisont - og dermed også en annen fremdriftsplan - ville det være av stor verdi for østfoldsamfunnet å bli gjort kjent med denne så snart som overhode mulig.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: I mitt forrige svar viste jeg til regjeringens satsing på jernbanen, og hvordan man nå gjør ønsker om en bedre jernbane om til konkrete prosjekt som skal realiseres. Det har vært en betydelig vekst i bevilgningene til jernbanen, og handlingsprogrammet til Jernbanedirektoratet reflekterer ytterligere vekst.
Det er ikke riktig at regjeringen skaper usikkerhet rundt Intercityplanene, slik representanten Sigmundstad hevder. Som jeg nevnte i mitt forrige svar, er det blant annet ny kunnskap om grunnforhold som har skapt utfordringer i enkelte deler av IC-prosjektet. Grunnboringer ble gjennomført i 2016/2017. Det er avdekket utfordringer som skal løses, og regjeringen har ikke på noe tidspunkt gitt signal om at prosjektene skal skrinlegges. Jeg håper derfor at man fremover bruker kreftene på å jobbe frem løsninger fremfor å skape kunstige motsetninger.
Jeg påpekte i mitt forrige svar at vi ønsker å finne avklaringer rundt trasevalg og frigjøre båndlagte arealer. Jeg påpekte også at slike beslutninger involverer mange interessenter, deriblant lokale myndigheter, og at det vanskelig nå å forutse hvor raskt man finner enighet. Godt og konstruktivt samarbeid vil bidra til at man raskere finner løsninger.
Det er igangsatt omfattende planprosesser gjennom Fredrikstad og Sarpsborg. I begge byene pågår krevende planprosesser i samarbeid mellom kommunene, Statens vegvesen og Bane NOR. Som jeg nevnte er det fra faglig hold konstatert at kostnadene for strekningen Haug – Sarpsborg har økt vesentlig i forhold til opprinnelig overslag. Dette medfører behov for å gå gjennom aktuelle traséer på nytt, for om mulig å finne rimeligere løsninger. Dette må skje i nært samarbeid med de ovennevnte instanser og Østfold fylkeskommune, og det er sentralt at disse instansene bidrar til å fastlegge riktig rekkefølge på gjennomføring av de enkelte parseller. Jernbanedirektoratet og Bane NOR legger fortsatt rasjonell fremdrift i planleggingen av hele strekningen fram til Sarpsborg (Hafslund) til grunn, særlig med sikte på arealavklaring i de to byene. Med forutsatte kommunedelplanprosesser fra 2019 vil dette kunne gi nødvendige traséavklaringer i løpet av 2020/21.
For Halden stiller saken seg noe annerledes. Her vil Jernbanedirektoratet i tilknytning til utredning av godsterminal på Berg, også sjekke ut muligheten for å fjerne noen av de traséene som i dag båndlegger sentrale arealer i Halden by. Dette vil bidra til mer forutsigbar byutvikling også i Halden. Regjeringen legger opp til å komme tilbake til den videre utviklingen av jernbanen gjennom Halden i forbindelse med rullering av Nasjonal transportplan 2022-2033.