Arve Sigmundstad (A): Legger Regjeringen opp til at trasévalg, og dermed også frigjøring av båndlagte areal for InterCity-utbyggingen for strekningen Sarpsborg-Halden, ikke vil bli avklart før gjennom behandlingen av NTP i 2022/2023?
Begrunnelse
Jeg viser til mitt spørsmål av 10. april (Dokument nr. 15:1299 2017-2018);
"En endelig dato for utbygging av InterCity gjennom Østfold og frem til Halden, og således også en endelig dato for når vi kan forvente å få frigjort de båndlagte arealene i sentrum av Halden og de andre østfold-byene, er av avgjørende betydning for den videre utviklingen av østfold-samfunnet. Når kan vi forvente å få disse datoene?"
Statsråden svarer utfyllende, men unnlater å si noe som helst om når det kan forventes å komme avklaringer om trasévalg og arealprioriteringer slik at båndlagt sentrumsareal for strekningen Sarpsborg-Halden kan frigjøres.
Den usikkerheten som nå er skapt fra Regjeringens side om utbyggingen av InterCity og den videre fremdriften, skaper store utfordringer for lokalsamfunnene som er berørt, og det er av avgjørende betydning for østfoldsamfunnet å få en forutsigbar fremdriftsplan så snart som overhodet mulig.
Selv om statsråden unnlater å svare direkte, er det nærliggende å tolke statsrådens svar som at han vil komme tilbake til dette ved behandlingen av ny NTP i 2022/2023.
Skulle Regjeringen ha en annen planleggingshorisont - og dermed også en annen fremdriftsplan - ville det være av stor verdi for østfoldsamfunnet å bli gjort kjent med denne så snart som overhode mulig.