Skriftlig spørsmål fra Hans Fredrik Grøvan (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1337 (2017-2018)
Innlevert: 12.04.2018
Sendt: 13.04.2018
Besvart: 18.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Hans Fredrik Grøvan (KrF)

Spørsmål

Hans Fredrik Grøvan (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at helikoptertilbudet til og fra Værøy opprettholdes med en kvalitet som er minst like god som i dag?

Begrunnelse

Det pågår nå en prosess knyttet til den fremtidige luftveiforbindelsen mellom Værøy og fastlandet. I anbudsprosessen som nå pågår har det oppstått bekymringer for hvorvidt de kravene som stilles til tilbyder faktisk dekker viktige behov for Værøysamfunnet.
Det handler om kapasitet på seteplasser, men også om bagasje og lasteevne for privatbagasje og nyttelast. Det er og viktig at tilbyder dekker behov knyttet til rullestoler og barnevogner. Kabinstørrelse må samtidig være dimensjonert slik at helikopteret kan fungere for helsereiser.
Helikoptertilbudet er for Værøy svært viktig. For folk og næringsliv på Værøy er det nå viktig at det ikke dimensjoneres et tilbud som ikke møter de reelle behovene fremover både hva gjelder privatpersoner, næringsliv og helsereiser.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Samferdselsdepartementet kjøper i dag flyrutetjenester med helikopter mellom Bodø og øysamfunnet på Værøy. Dagens kontrakt for helikopterruten utløper 31. juli 2019. For å sikre videre rutedrift lyste Samferdselsdepartementet 8. februar 2018 ut ny konkurranse om drift av regionale ruteflyginger med helikopter på Værøy-ruten for perioden 1. august 2019 – 31. juli 2024. I forkant av utlysningen ble det gjennomført en grundig prosess som bl.a. inkluderte en høring med berørte instanser og en ekstern utredning fra Oslo Economics. Disse innspillene, samt departementets egne vurderinger, lå til grunn for fastsettelsen av kravene i konkurransegrunnlaget. Tilbudsfristen er satt til 25. april 2018.
Støtten til helikopterruten er betydelig. Ved slutten av inneværende kontraktsperiode vil tilskuddsbeløpet utgjøre om lag 50 mill. kr i året. Fordelt på i underkant av 9 000 passasjerer, vil dette innebære en støtte på om lag 11 000 kr per rundtur per passasjer. Tilskuddet økte med over 30 prosent i første driftsår i inneværende kontraktsperiode sammenlignet med siste driftsår i forrige kontraktsperiode. Dette henger bl.a. sammen med at Samferdselsdepartementet i den siste konkurransen om Værøy-ruten ikke mottok noen tilbud innen tilbudsfristen, og bare ett tilbud etter en forlenget frist. Erfaringsmessig har det tidligere også vært utfordrende å sikre effektiv konkurranse om denne ruten og antall tilbydere i de siste konkurransene har variert mellom en og to. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et rutetilbud med sikker og stabil rutedrift, samt hindre en fortsatt sterk vekst i statens utgifter.
Kravet til setekapasitet på strekningen er noe redusert. Gjennomsnittlig belegg med dagens passasjernivå vil som følge av dette kunne øke fra ca. 50 % til ca. 60 %. Et belegg på ca. 60 % er tilsvarende det som er lagt til grunn på sammenlignbare FOT-ruter, f. eks. strekningen Røst-Bodø. Det er ikke lenger krav til minsteantall seter i helikopteret (dette er heller ikke lenger et krav for de øvrige FOT-rutene), mens det er et krav i dag på minst 15 seter. Departementet har for øvrig heller ikke stilt krav til nyttelast verken i inneværende kontrakt eller i tidligere kontrakter, med unntak av at operatøren kan pålegges å ta imot postsaker mot vederlag etter reglene i postloven § 16. Ved å fjerne kravet til minsteantall seter per helikopter, åpner departementet f.eks. for færre seter per rundtur, men flere avganger for å nå setekapasitetskravet per år. Sammen med reduksjonen i kravet til setekapasitet per år, vil denne endringen kunne gjøre helikopterruten interessant for flere helikopteroperatører. Å lyse ut tidligere, som vi nå har gjort, er et annet tiltak for å øke konkurransepotensialet.
Sikker rutedrift har førsteprioritet ved kjøp av flyrutetjenester, og Samferdselsdepartementet har derfor hatt tett dialog med Luftfartstilsynet om sikkerhetsrelaterte problemstillinger før utlysningen 8. februar. Departementet har, etter råd fra Luftfartstilsynet, i konkurransegrunnlaget valgt å fastsette tekniske og operative sikkerhetskrav tilsvarende krav som er forventet å bli en del av fremtidige sikkerhetsbestemmelser som Luftfartstilsynet vurderer for regelverket for operasjoner som Værøy-ruten. Tilleggskravene er bl.a. fastsatt for å sikre at fjerningen av kravet til antall seter i helikoptret ikke skal medføre en svekkelse i regularitet eller sikkerhet.
Statens kjøp av flyrutetjenester må alltid vurderes opp mot andre viktig samfunnsformål. Det er derfor viktig at staten forvalter skattebetalernes penger så effektivt som mulig. Jeg har forståelse for at endringer i kravspesifikasjonen kan skape bekymringer for hvordan rutetilbudet vil bli. Hvordan det faktiske setetilbudet og lastekapasiteten blir etter 1. august 2019 vil være avhengig av hvilke helikoptertyper vinneren av kontrakten vil benytte. Tilbudet kan også medføre mer produksjon enn det minstekravene i konkurransegrunnlaget tilsier. Med det foreslåtte kjøpsopplegget mener jeg at Samferdselsdepartementet har lagt til rette for at vi kan oppnå større konkurranse om drift av ruten, og samtidig sikre et godt, sikkert og stabilt rutetilbud for de reisende på strekningen Værøy-Bodø.