Skriftlig spørsmål fra Julia Wong (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1335 (2017-2018)
Innlevert: 12.04.2018
Sendt: 13.04.2018
Besvart: 19.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Julia Wong (A)

Spørsmål

Julia Wong (A): Kan statsråden fastslå at Regjeringen i denne perioden ikke kommer til å bevilge midler konkret til bygging av dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund eller gjenåpning av Ålgårdbanen?

Begrunnelse

Begge prosjektene, dobbeltspor til Egersund og gjenåpning av Ålgårdbanen, er viktige for de nærliggende kommunene i Rogaland. Særlig med tanke på befolkningsvekst og visjoner fra flere hold om nedgang i biltrafikken.
I Revidert nasjonalt budsjett for 2016 ble det i kapittel 1350 post 23,3, lagt inn midler til økt vedlikehold og planlegging og igangsetting av både dobbeltsporet til Egersund og Ålgårdbanen. Siden kan det ikke ses midler lagt inn til bygging av de to konkrete prosjektene, heller ikke i Statsbudsjettet 2018. I Stavanger Aftenblad den 9. februar 2018 kunne det leses om seks kommuner i Rogaland som nå selv ønsker å bla opp for å forskuttere hele eller deler av planleggingsutgiftene for dobbeltspor på Jærbanen.
Rogaland fylkeskommune vedtok i 2016 i forbindelse med høring til ny Nasjonal Transportplan 2018-2029 følgende formulering: "Rogaland fylkeskommune ber om at det igangsettes planarbeid med sikte på gjenåpning av Ålgårdbanen etter at dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø er igangsatt". I Nasjonal Transportplan 2018-2029 er det en formulering om at det legges opp til KVU for Nærbø til Egersund, og Ålgårdbanen ikke nevnt én eneste gang.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har økt satsingen på jernbanen betydelig. Det er nå flere avganger på Sørlandsbanen/Jærbanen enn før, og det er gjort utbedringer på strekningen som gjør at man har økt kapasiteten for de reisende. Bevilgningene til vedlikehold har vært en hovedsatsing, og som Jærbanen har nytt godt av. Det har medført blant annet utskifting av kontaktledningsnettet, som var rundt 60 år gammelt og viktig utbedring av bruer nær Egersund. I tråd med Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 vil satsingen på vedlikehold fortsette også i kommende.
I NTP 2018-29 beskrives også arbeidet med ulike jernbanestrekninger med tanke på investeringer. For Jærbanen er det foreslått midler til planavklaring (kommunedelplan) for strekningen Sandnes-Nærbø i første del av planperioden, mens det er varslet oppstart av reguleringsplanarbeider mot slutten av perioden. Jeg har hatt god dialog med ordførere på strekningen, og har merket meg at man lokalt er spesielt opptatt av at vi må gjøre avklaringer om trasevalg slik at man kan fjerne båndlegging av arealer, som hemmer utvikling av arealer i byer og tettsteder.
I Jernbanedirektoratets utkast til handlingsprogram er det lagt opp til etablering av krysningsspor flere steder, slik at man får økt kapasiteten. Det er blant annet foreslått å forlenge pendelen for kvarters-avganger til Ganddal. Handlingsprogrammet er nå på høring, med høringsfrist 22. juni. 2018.
Det er ikke satt av midler til ev. tiltak på Ålgårdbanen. Jeg merket meg at Arbeiderpartiet i forrige stortingsperiode uttalte at man ville prioritere Ålgårdbanen fremfor å bygge ny E39 Stavanger-Kristiansand. Det er en prioritering jeg er uenig i. Vi skal satse stort både på jernbane og gode veier. Vi vil fortsette arbeidet med å realisere motorvei på E39 mellom nevnte byer samtidig som vi forbedrer Sørlandsbanen.