Julia Wong (A): Kan statsråden fastslå at Regjeringen i denne perioden ikke kommer til å bevilge midler konkret til bygging av dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund eller gjenåpning av Ålgårdbanen?
Begrunnelse
Begge prosjektene, dobbeltspor til Egersund og gjenåpning av Ålgårdbanen, er viktige for de nærliggende kommunene i Rogaland. Særlig med tanke på befolkningsvekst og visjoner fra flere hold om nedgang i biltrafikken.
I Revidert nasjonalt budsjett for 2016 ble det i kapittel 1350 post 23,3, lagt inn midler til økt vedlikehold og planlegging og igangsetting av både dobbeltsporet til Egersund og Ålgårdbanen. Siden kan det ikke ses midler lagt inn til bygging av de to konkrete prosjektene, heller ikke i Statsbudsjettet 2018. I Stavanger Aftenblad den 9. februar 2018 kunne det leses om seks kommuner i Rogaland som nå selv ønsker å bla opp for å forskuttere hele eller deler av planleggingsutgiftene for dobbeltspor på Jærbanen.
Rogaland fylkeskommune vedtok i 2016 i forbindelse med høring til ny Nasjonal Transportplan 2018-2029 følgende formulering: "Rogaland fylkeskommune ber om at det igangsettes planarbeid med sikte på gjenåpning av Ålgårdbanen etter at dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø er igangsatt". I Nasjonal Transportplan 2018-2029 er det en formulering om at det legges opp til KVU for Nærbø til Egersund, og Ålgårdbanen ikke nevnt én eneste gang.