Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1229 (2017-2018)
Innlevert: 22.03.2018
Sendt: 23.03.2018
Besvart: 09.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): EUs nye mobilitetspakke åpner opp for mer kabotasje. Dette har skapt bekymringer både i norsk lastebil- og bussnæring.
Hva vil regjeringen gjøre for å begrense skadevirkningene av EUs nye mobilitetspakke i Norge og hvordan vil regjeringen kunne øke kontrollen med ulovlig kabotasjekjøring?

Begrunnelse

Dagens kabotasjeregelverk åpner for at en transportør kan utføre tre nasjonale oppdrag innenfor syv dager etter lossing av en internasjonal last. Transportøren må imidlertid ikke vente syv dager før han kan dra inn i landet igjen. Så lenge han har en ny innkommende internasjonal last, starter en ny syv dagers periode. Det er derfor mulig å utføre kabotasje i en lang periode. EU-kommisjonen foreslår å fjerne begrensningen i antall turer og erstatte den med en periode på 5 dager. I dette tidsrommet kan transportøren utføre så mange kabotasjeoppdrag som han ønsker. Dette åpner opp for betydelig mer kabotasjekjøring i Norge. Når flere utenlandske sjåfører med betydelig lavere lønninger kan ta tilnærmet ubegrenset med oppdrag i Norge, vil det sette den norske næringen i fare. Når vi vet at 70 prosent av kabotasjekjørere ikke får den lønnen de har krav på, blir det også enda viktigere å sette inn tiltak for å kontrollere lønnsvilkårene for kabotasjekjøring slik at næringen kan konkurrere på likere vilkår. Får å sikre sikkerheten på norske veier må også den tekniske kontrollen med kjøretøyene trappes opp.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til at jeg for ca. seks uker siden orienterte Stortinget om dette arbeidet i mitt svar på Dokument nr. 15:988 (2017-2018). EU-kommisjonen la den 31. mai 2017 fram forslag til regelverksendringer i den såkalte mobilitetspakken del 1. Mobilitetspakken inneholder forslag til regelverksendringer på en rekke områder som skal legge til rette for å etablere konkurransedyktige tjenester og bidra til et velfungerende indre marked. Pakken inneholder forslag til endringer i reglene om kjøre- og hviletid, kontroll, utvidet adgang til kabotasje i godstransport og regler for utsending av arbeidstakere til et annet land enn der de hører hjemme.
Kommisjonen presenterte den 8. november 2017 del 2 av Mobilitetspakken. Del 2 har et tydelig miljøfokus, og skal bidra til EUs policy og visjoner for fremtidig europeisk mobilitet, og overgangen til et lav-utslipps transportsystem. Pakken inneholder forslag til standarder for CO2-utslipp fra nye person- og varebiler, endringer i direktivet om kombinert transport, og i forordningen om felles regler markedsadgang for passasjertransport med buss.
Regjeringen er opptatt av å aktivt fremme norske posisjoner til de enkelte deler av pakken, og vi har involvert berørte aktører i arbeidet med å komme frem til norsk posisjon til forslagene. Vi har blant annet opprettet et vegtransportforum, som har drøftet tematikken ved gjentatte anledninger. Forslag til endrede kabotasjeregler går i retning av å liberalisere adgangen til å drive kabotasje. Dette er en utvikling vi ikke ønsker nå.
Regjeringen er svært opptatt av like konkurransevilkår i vegtransportsektoren og regjeringsplattformformen fra Jeløya slår fast at regjeringen skal bidra til ryddige konkurranseforhold innen transportnæringen, og arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket.
Det er viktig at transportsektoren er regulert på en god måte slik at de virksomhetene som driver lovlig kan gjøre dette på en effektiv og trafikksikker måte, og at de som driver ulovlig skal kunne lukes ut av markedet. Siden vegtransport i stor grad er internasjonalisert, er det også viktig at man i felleskap med EU, oppnår enighet om hvilke regler som skal ligge til grunn for det indre transportmarkedet. For å styrke vår mulighet til å få gjennomslag for norske synspunkt deltar Norge i Road Alliance sammen med 9 andre land som har samme hovedsyn som oss. Vi deltar her både på politisk nivå og på embetsnivå. Dette arbeidet vil også bli prioritert framover.
Mobilitetspakken er nå til behandling i Europaparlamentet og Rådet. I november i fjor sendte jeg brev til disse institusjonene og presenterte Norges posisjoner. I tillegg har statssekretær Tommy Skjervold hatt møte med rapportør Jens Nilsson i desember i fjor der han presenterte Norges posisjoner når det gjelder godstransportkabotasje. Han møtte også 19. mars i år rapportør Robert Zile for å presentere norsk posisjon på forslaget om adgang til markedet for persontransport. Road Alliance jobber aktivt inn mot prosessene i Rådet.
Regjeringen har generelt økt satsningen på utekontrollvirksomhet for å bidra til økt trafikksikkerhet og like konkurransevilkår i vegtransportnæringen. Kabotasje og kjøre- og hviletid er prioriterte kontrollområder.
I desember 2013 la SD fram en rapport om kabotasje på veg i Norge. Som en oppfølging av kabotasjerapportens tiltak 6.1.3 om økt samarbeid mellom tilsynsetater ble det utarbeidet en rapport om Strategi for økt samarbeid mellom ulike kontroll- og tilsynsetater på vegtrafikkområdet. Sistnevnte rapport ble utarbeidet av Vegdirektoratet i samarbeid med Arbeidstilsynet, politiet, Tolletaten og Skatteetaten.
På bakgrunn av denne rapporten ble det besluttet å opprette et operativt samarbeid mellom de ovennevnte etatene, med hensikt å foreta felles kontrollaksjoner både langs veg og i bedriftene. Kontrolletatene vil i et slikt samarbeid samordne kontrollen slik at alle etatene har felles kontroll, likevel slik at hver etat kontrollerer i forhold til sitt regelverk. Dette samarbeidet vil foregå i regi av Statens vegvesen, og det vil bli etablert samarbeidsgrupper i alle regioner med sikte på at første felles aksjon gjennomføres mellom april og juni 2018.