Siv Henriette Jacobsen (A): EUs nye mobilitetspakke åpner opp for mer kabotasje. Dette har skapt bekymringer både i norsk lastebil- og bussnæring.
Hva vil regjeringen gjøre for å begrense skadevirkningene av EUs nye mobilitetspakke i Norge og hvordan vil regjeringen kunne øke kontrollen med ulovlig kabotasjekjøring?
Begrunnelse
Dagens kabotasjeregelverk åpner for at en transportør kan utføre tre nasjonale oppdrag innenfor syv dager etter lossing av en internasjonal last. Transportøren må imidlertid ikke vente syv dager før han kan dra inn i landet igjen. Så lenge han har en ny innkommende internasjonal last, starter en ny syv dagers periode. Det er derfor mulig å utføre kabotasje i en lang periode. EU-kommisjonen foreslår å fjerne begrensningen i antall turer og erstatte den med en periode på 5 dager. I dette tidsrommet kan transportøren utføre så mange kabotasjeoppdrag som han ønsker. Dette åpner opp for betydelig mer kabotasjekjøring i Norge. Når flere utenlandske sjåfører med betydelig lavere lønninger kan ta tilnærmet ubegrenset med oppdrag i Norge, vil det sette den norske næringen i fare. Når vi vet at 70 prosent av kabotasjekjørere ikke får den lønnen de har krav på, blir det også enda viktigere å sette inn tiltak for å kontrollere lønnsvilkårene for kabotasjekjøring slik at næringen kan konkurrere på likere vilkår. Får å sikre sikkerheten på norske veier må også den tekniske kontrollen med kjøretøyene trappes opp.