Steinar Reiten (KrF): Hvorfor har ikke statsråden fulgt opp Stortingets føringer for den nasjonale jordvernstrategien i tildelingsbrevet for 2018 fra Samferdselsdepartementet til Statens Vegvesen, og hvordan har statsråden tenkt å følge opp?
Begrunnelse
I Meld.St.33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029, s. 249, slås det fast at:
"jordvern er en nasjonal interesse som transportetatene, Avinor og Nye Veger AS skal vie stor oppmerksomhet i retningslinjer og arbeid. Regjeringen vil at det ved planlegging av samferdselsanlegg i størst mulig grad skal unngås å omdisponere dyrka mark."
Da transport- og kommunikasjonskomiteen behandlet NTP 2018-2029,Innst. 460 S (2016-2017), hadde komiteens flertall følgende merknad:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at jordvern er en nasjonal interesse, og viser til at Stortinget har blitt enige om en nasjonal jordvernstrategi i Innst. 56 S (2015-2016). Denne ligger fast og er gjeldende også ved utbygging av transportinfrastruktur. Flertallet viser i det videre til at det i denne strategien blir satt et årlig mål for omdisponering av dyrket mark til 4000 dekar, og at dette målet skal nås gradvis innen 2020."
Disse føringene er ikke fulgt opp i tildelingsbrevet. Beskrivelser eller pålegg for å sikre at minst mulig matjord går tapt ved bygging av ny transportinfrastruktur er ikke nevnt i det hele tatt.
Da næringskomiteen behandlet Innst. 112 S (2017-2018) hadde komiteens flertall, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig folkeparti, følgende merknad:
"Flertallet mener fortsatt at oppfølgingen av jordvernstrategien har vært for dårlig, og at det ikke er holdepunkter for å hevde at regjeringen er på vei til å nå omdisponeringsmålet. Flertallet vil derfor understreke at måloppnåelsen i jordvernstrategien skal vurderes mot nivået da strategien ble vedtatt, og mener regjeringen også skal legge dette til grunn når det rapporteres på måloppnåelse. Flertallet mener det er behov for både å følge opp målene i jordvernstrategien og å sette i verk nye tiltak for å styrke jordvernet. Flertallet vil understreke behovet for at man prioriterer effektive tiltak, at ulike tiltak er utredet, og at man ser virkemidlene for å styrke jordvernet i sammenheng."
Ved Stortingets behandling av Innst. 112 S (2017-2018) 6. februar 2018, ble det fattet følgende vedtak:
"Stortinget ber regjeringen fremme en oppdatert jordvernstrategi i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2019."
Sett i lys av Stortingets nylige presisering av at målene i den nasjonale jordvernstrategien fortsatt ligger fast, og bestillingen av en gjennomgang og oppdatering av virkemidlene for å nå disse målene, er det viktig at statsråden nå presiserer overfor Statens Vegvesen at hensynet til jordvern skal gis høy prioritet og være et sentralt kriterium ved prosjektering og gjennomføring av nye samferdselsprosjekter.