Liv Gustavsen (FrP): Er det i tråd med statlige føringer at et statlig aksjeselskap som Avinor, fritt kan utnytte sin monopolstilling til i reguleringsprosessen å hindre andre konkurrerende private i å utøve næringsvirksomhet, og hvilke tiltak vil statsråden ta for å sikre at dette ikke skal skje?
Begrunnelse
Kommunal- og moderniseringsdepartementet er ansvarlig planmyndighet for Forsvarsbyggs pågående arbeid med utarbeidelsen av en ny statlig reguleringsplan for Evenes Flystasjon og Harstad I Narvik lufthavn.
Naboeiendommen, gnr. 4 bnr. 106 til Evenes Flystasjon eies av privat grunneier. Grunneier har i mange år drevet parkeringsvirksomhet på Eiendommen, og har i lang tid hatt omfattende utbyggingsplaner for Eiendommen. Eiendommen ligger - etter anmodning fra Avinor - i sin helhet innenfor Forsvarsbyggs forslag til planprogram, noe som har satt en foreløpig stopp for Grunneiers utbyggingsplaner.
Avinor har utarbeidet en masterplan for Evenes lufthavn. Masterplanen viser med tydelighet at det er Avinors kommersielle interesser som har vært retningsgivende for Avinors arbeid i saken.
Dersom Eiendommen reguleres I utnyttes iht. Avinors planer, vil ikke Grunneiers utbyggingsplaner kunne gjennomføres, og Grunneiers parkeringsvirksomhet kan ikke drives regningssvarende. Avinor har dermed kvittet seg med en konkurrent.
Det er i dag to tilbydere av parkering ved Evenes Flystasjon. Dette er i) Avinor, og ii) Grunneier. At Avinors forslag mht. reguleringsarbeidet skyldes egne kommersielle planer og for å kvitte seg med en konkurrent, fremgår klart av masterplanen. Følgende står uttrykkelig i Avinors masterplan:
«Parkering er en av lufthavnas hovedinntektskilder med om lag 1000 parkeringsplasser. Den er i de seinere år under hardt press pga. lokal konkurrent med areal nært terminal, med svært lave priser» (side 11).
Mens Grunneier tilbyr parkering til kr. 40 per døgn, ligger Avinors priser mellom kr. 105 - 235 per døgn. Det er spørsmålsstillers oppfatning at konkurranse medfører lavere kostnader og ett bedre tilbud for flyreisende. Det er derfor uheldig om Avinor bidrar til å hindre nødvendig konkurranse.