Skriftlig spørsmål fra Liv Gustavsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:997 (2017-2018)
Innlevert: 19.02.2018
Sendt: 20.02.2018
Besvart: 28.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Liv Gustavsen (FrP)

Spørsmål

Liv Gustavsen (FrP): Hvilke grep vil statsråden ta for å sørge for like konkurransevilkår for kommersielle virksomheter ved Evenes, slik at også private næringsutøvere kan delta og styrke forutsetningen for et best mulig servicetilbud for flypassasjerene?

Begrunnelse

Forsvarsbygg, med Kommunal- og moderniseringsdepartementet som ansvarlig planmyndighet, arbeider nå med utarbeidelsen av en ny statlig reguleringsplan for Evenes flystasjon og Harstad I Narvik lufthavn. Naboeiendommen, gnr. 4 bnr. 106 til Evenes Flystasjon eies av privat grunneier. Grunneier har i mange år drevet parkeringsvirksomhet på Eiendommen, og har i lang tid hatt omfattende utbyggingsplaner for Eiendommen. Eiendommen ligger - etter anmodning fra Avinor - i sin helhet innenfor Forsvarsbyggs forslag til planprogram, noe som har satt en foreløpig stopp for Grunneiers utbyggingsplaner. Avinor har imidlertid på sin side gått ut med konkrete planer for utbygging av sine arealer på Evenes Flystasjon. Avinors planer inkluderer, som Grunneiers planer, både hotell og utvidet parkering.
Av Forsvarsbyggs planforslag som ble kunngjort i juli 2017 fremgår det at formålet med reguleringsplanen er å « [ ... ] legge til rette for utbygging som dekker Forsvarets og Avinors behov [ ... ] ». Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal dog under planarbeidet ha uttrykt overfor Forsvarsbygg at kommersielle reguleringsformål ikke er forenlig med en statlig reguleringsplan.
Forsvarsbygg hadde av sikkerhetsmessige årsaker opprinnelig kun medtatt den sørlige delen av gnr. 4 bnr. 106 i planområdet, dvs. den delen som ligger sør for riksvei 833 og grenser direkte til Forsvarets område. Forsvarsbygg oversendte allerede ved e-post av 31. mars 2017 sitt planutkast med tilhørende avgrensning til Avinor. Avinor ble da gitt anledning til å kommentere planavgrensningen, og anmodet om at gnr. 4 bnr. 106 i sin helhet, dvs. også den nordlige delen, ble inntatt i planområdet. Forsvarsbygg endret deretter planområdet iht. Avinors anmodning. Hele den innledende fasen i planarbeidet, herunder inntakelsen av deler av gnr. 4 bnr. 106 og utvidelsen til hele Eiendommen, skjedde uten at Grunneier - som er den grunneieren utover Avinor som i det alt vesentligste blir berørt av planarbeidet - verken ble gitt varsel eller fikk samme mulighet som Avinor til å kommentere planområdet i forhold til gnr. 4 bnr. 106.
Det er følgelig Avinors, og ikke Forsvarets, interesser som har medført at gnr. 4 bnr. 106 i sin helhet er inntatt i planområdet, og som dermed har satt en foreløpig stopp for den private grunneierens utbyggingsplaner. Avinor har utarbeidet en masterplan for Evenes lufthavn. Masterplanen viser med tydelighet at det er Avinors kommersielle interesser som har vært retningsgivende for Avinors arbeid i saken.
Masterplanens vedlegg, dvs. Avinors plankart datert 17.10.2017; Fase 1- nåværende regulering med hotell inntegnet; Fase 2- Avinors parkering anlagt på Grunneiers areal; Fase 3 - Avinors forslag til endring av trase for RV833), viser at Avinor ønsket gnr. 4 bnr. 106 medtatt for å muliggjøre egne kommersielle utbyggingsplaner i form av hotell og utvidet areal for parkeringsplasser. Avinors utbygging av terminalbygningen og flyoppstillinger kan skje uten at gnr. 4 bnr. 106 berøres. Derimot strekker Avinors nye kommersielle utbyggingsplaner, dvs. hotell og parkering, inn på Eiendommens vestre side (av den sørlige delen). Avinor foreslår videre at Rv. 833, som i dag deler Eiendommen i to, skal legges inn på den nordlige delen av Eiendommen. Dette for at Avinor får bedre plass til å tilrettelegge for sine kommersielle utbyggingsplaner på egen eiendom. Dersom Eiendommen reguleres I utnyttes iht. Avinors planer, vil ikke Grunneiers utbyggingsplaner kunne gjennomføres, og Grunneiers parkeringsvirksomhet kan ikke drives regningssvarende. Avinor har dermed kvittet seg med en konkurrent.
Det er i dag to tilbydere av parkering ved Evenes Flystasjon. Dette er i) Avinor, og ii) Grunneier. At Avinors forslag mht. reguleringsarbeidet skyldes egne kommersielle planer og for å kvitte seg med en konkurrent, fremgår klart av masterplanen. Følgende står uttrykkelig i Avinors masterplan:

«Parkering er en av lufthavnas hovedinntektskilder med om lag 1000 parkeringsplasser. Den er i de seinere år under hardt press pga. lokal konkurrent med areal nært terminal, med svært lave priser» (side 11).

Mens Grunneier tilbyr parkering til kr. 40 per døgn, ligger Avinors priser mellom kr. 105 - 235 per døgn. Spørsmålsstiller er av den oppfatning at konkurranse er skjerpende for alle aktører, og viktig for å gi brukerne ett best mulig tilbud.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen er opptatt av at kommersielle aktører får like vilkår, uansett om de er offentlige eller private foretak. Jeg mener dessuten at Avinor i større grad bør legge til rette for at kommuner og private kan delta i utvikling av og rundt lufthavner, jf. Meld. St. 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor. Samtidig viser jeg til at det er et mål at Avinor i størst mulig grad skal være selvfinansiert gjennom inntekter fra hovedvirksomheten og annen forretnings-virksomhet i tilknytning til lufthavnene.
Departementet er kjent med Avinors arbeid for å legge til rette for etablering av et hotell ved Evenes lufthavn. Avinor har ikke til hensikt selv å oppføre et slikt hotell, men ønsker å legge til rette for mulig salg eller bortfeste av tomt til private aktører som kan realisere prosjektet. Avinor arbeider nå med å avklare interessen blant private eiendomsaktører og hotelldrivere.
Jeg vil for øvrig vise til Kommunal- og moderniseringsministerens svar på spørsmål nr. 998 når det gjelder den statlige reguleringsplanen. Som det framgår her, er planprosessen i startfasen. Reguleringsplanen som nå utarbeides av Forsvarsbygg gjelder forhold som ivaretar den militære virksomheten på Evenes flystasjon. Eventuelle utbyggingsplaner knyttet til kommersiell virksomhet håndteres som egne detaljplaner gjennom ordinære planprosesser med kommunen som planmyndighet. Dette gjelder like mye for Avinor som for andre berørte grunneiere og Evenes Utvikling.