Siv Henriette Jacobsen (A): Ferske tilsynstall fra Arbeidstilsynet viser at sju av ti utenlandske sjåfører som er kontrollert på turer med transport innenlands i Norge de to siste årene kjører med ulovlig lav lønn. Dette er ulovlig sosial dumping som bidrar til å konkurrere ut norsk lastebilnæring.
Hvilke tiltak vil ministeren sette i verk for å forhindre dette, og hva slags særskilt ansvar mener ministeren at statlig eide norske selskap som Posten og Bring har i denne sammenheng?
Begrunnelse
Når utenlandske sjåførene kjører innenlands transport, skal de ha minstelønn på 167 kroner og 50 øre. Det er det mange som ikke får ifølge Arbeidstilsynets kontroller. 7 av 10 av de kontrollerte utenlandske sjåførene i perioden 2016–2017 har ulovlige lønnsbetingelser. Det skaper ugreie forhold for sjåførene når de kjører i ett høykostland som Norge. Enkelte sjåfører får betalt under femti kroner timen i lønn.
Til nå har arbeidstilsynet utført 184 tilsyn av utenlandske sjåfører på kabotasjetur. 115 av dem er ferdig konkludert og av disse har 74 prosent fått ulovlig lav lønn.
Når de utenlandske sjåførene kjører med for lav lønn og diett, virker det konkurransedrivende fordi de fleste norske sjåfører lønnes langt over minstelønnen
Dette er sosial dumping som systematisk bidrar til å utkonkurrere norsk lastebilnæring. Det sier seg selv at når norske sjåfører kanskje får 200 kroner timen sliter norske transportører med å konkurrere med dem som får rundt en femtilapp i timen.
Spesielt uheldig er det at statlige eide selskaper som Posten og Bring ikke er seg sitt ansvar bevisst.
Det er bra at Arbeidstilsynet prioriterer transportsektoren slik at dette problemet blir dokumentert og synliggjort, men det bør også utvikles et sett med sanksjoner, slik som bøter, for å kunne bekjempe problemet.