Åsunn Lyngedal (A): Hva er den samfunnsøkonomiske lønnsomheten og gevinsten ved samordningen av skatte- og avgiftsforvaltningen som ble initiert i 2014, når vesentlige forutsetninger for denne er falt bort, og vil finansministeren vurdere å stanse samordningsplanene når de økonomiske forutsetningene ikke lengre kan dokumenteres?
Begrunnelse
PWC leverte i 2015 en samfunnsøkonomisk analyse av lønnsomheten ved samordningen av skatte- og avgifts forvaltningen som ble initiert i 2014. Analysen forelå flere måneder etter at prosjektet var vedtatt. Stortinget ble orientert om lønnsomheten våren 2015. Det fremgår av PWC-rapporten at prosjektet hadde en positiv nåverdi med ca. 7 mrd. kroner. Denne konklusjonen er basert på fire overordnede tiltak:
-statliggjøring av skatteoppkrevingen som foretas av kommunene
-overføring av dokumentavgiften fra Statens Kartverk til Skatteetaten
-overføring av særavgiftene fra Toll- og avgiftsdirektoratet til Skatteetaten
-innlemming av Statens Innkrevingssentral i Skatteetaten.
PWC var av den oppfatning at ca. 40 % av gevinsten ble utgjort av statliggjøring av skatteoppkrevingen. Stortinget sluttet seg ikke til dette slik at skatteoppkrevingen fortsatt er en kommunal oppgave. Dokumentavgiften ble ikke overført til Skatteetaten angivelig fordi Skatteetaten mente den ikke har IT-systemer som kan ta seg av en slik oppgave. Statens Innkrevingssentral har slike systemer som kan gjøre dette effektivt og tvangsinndriver i dag ubetalte dokumentavgifter.
Når det gjelder særavgiftene har innkrevingen blitt videreført i 2015,2016 og 2017 og det er først i den senere tid at man har begynt å benytte deler av IT-systemene på Statens Innkrevingssentral. Dermed har man spart noen hundre millioner i investeringer i nye systemer for særavgiftene. Det foreligger ingen opplysninger om i hvilken grad de effektiviseringsmuligheter dette innebærer faktisk er utnyttet. Det foreligger heller ikke noen oversikt over tap som måtte ha oppstått fordi man har latt være å iverksette tiltak som kunne vært iverksatt i 2015. Dette tapet er sannsynligvis betydelig.
Når det gjelder innlemmingen av Statens Innkrevingssentral har man så langt ikke realisert noen gevinster bortsett fra de sparte investeringer som nevnt ovenfor. Man har konsentrert seg om å fragmentere en vellykket organisasjon som tidligere var en egen etat. IT-avdelingen og datahallen med utstyr flyttes til Oslo uten noen som helst beregninger av gevinsten. Tvert imot er det vel heller slik at datakostnadene ved Statens Innkrevingssentral har økt de siste årene og svekket organisasjonen, noe som vil gjøre Statens Innkrevingssentral mindre robust i årene framover.