Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:806 (2017-2018)
Innlevert: 29.01.2018
Sendt: 29.01.2018
Besvart: 06.02.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Hvordan mener statsråden at departementets avslag på innsyn i saksdokumenter harmonerer med tidligere løfter om åpenhet rundt behandlingen av mulig nytt avfallsdeponi i Brevik?

Begrunnelse

NOAH AS ønsker å etablere deponi for uorganisk farlig avfall i Dalen gruver i Brevik. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) oppnevnte 11. januar 2017 Klima- og miljødepartementet (KLD) som ansvarlig myndighet for fastsettelse av planprogram. Porsgrunn kommune ble med det fratatt sin myndighet, men ble ikke konsultert slik som foreskrevet i KU-forskriften § 15 og beslutningen var ikke begrunnet.
For å undersøke om vilkårene for beslutningen er oppfylt, begjærte Porsgrunn kommune 3. januar 2018 innsyn i seks dokumenter fra KLD og to fra KMD. KLD ga 9. januar avslag på innsyn i fire av dokumentene og KMD ga 12. januar avslag på innsyn i ett dokument.
Saken om mulig etablering av deponi for farlig avfall i Brevik er av stor samfunnsmessig betydning og berører svært mange i Grenlands-regionen. Saken reiser særlige problemstillinger ved at staten gjør endringer i myndighetsforholdene til fordel for en større, privat næringsaktør. Dette underbygger behovet for åpenhet og transparens i saksbehandlingen, noe også representantene fra KLD understreket at de ville bidra til under folkemøtet i Brevik 10. januar 2018.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Det skal være åpenhet rundt behandlingen av mulig nytt avfallsdeponi i Brevik. Det innebærer at departementet skal være åpne om prosessen, beslutningsgrunnlaget for beslutninger som tas, og at berørte parter i saken skal høres. I den aktuelle saken har departementet i flere brev, som ikke er unntatt offentlighet, redegjort for saksgangen og det rettslige grunnlaget for prosessen. Det er mulig å ha en åpen og ryddig prosess samtidig som enkelte dokumenter unntas offentlighet.
Etter offentleglova er de aller fleste dokumenter offentlige og åpne for innsyn. Etter offentleglova § 14 første ledd heter det likevel at "Eit organ kan gjere unntak frå innsyn for dokument som organet har utarbeidd for si eiga interne saksførebuing." Etter merinnsynsbestemmelsen i offentleglova § 11 skal det vurderes å gi helt eller delvis innsyn også i tilfeller hvor dokumentet kan unntas fra innsyn. Etter bestemmelsen bør forvaltningsorganet gi merinnsyn dersom hensynet til offentlig innsyn veier tyngre enn behovet for unntak.
Hensynet til å kunne ha fortrolig kommunikasjon internt i departementet ble ansett som mer tungtveiende enn hensynet til offentlighetens innsyn når det gjelder de aktuelle dokumentene. Det ble derfor ikke gitt innsyn.
For øvrig viser jeg til at vedtaket om å gi avslag på de aktuelle saksdokumentene er påklaget til Kongen i statsråd, og at klagesaken er til behandling.