Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:687 (2017-2018)
Innlevert: 12.01.2018
Sendt: 12.01.2018
Besvart: 18.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Kan statsråden forsikre at fremdriften til Follobanen går som planlagt, og hva vi vil statsråden gjøre for å sikre at prosjektet kommer på skinner igjen?

Begrunnelse

Italienske Condotte sliter nok en gang med økonomiske problemer. Det er ikke første gangen slike problemer truer fremdriften til Follobanen. Sommeren 2017 hadde Condotte problemer med å betale sine underentreprenører, noe som førte til at de la ned arbeidet. Denne gangen synes situasjonen å være enda mer kritisk.
Ski er preget av en krevende situasjon med trafikale utfordringer som følge av de store samferdselsprosjektene. Store forsinkelser skaper både frustrasjon og utfordringer for innbyggere, næringsliv og andre aktører. Innbyggerne må være tålmodige og endringsvillige, og lyset i enden av Follobanetunellen er en viktig motivasjonsfaktor.
Det er viktig at Follobanen klarer å holde fremdriften i prosjektet, av hensyn til både byutviklingen i Ski og av hensyn til togtilbudet for alle de reisende i Follo og Østfold.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Entreprenørselskapet Condotte er en av Follobaneprosjektets totalentreprenører. Selskapet har, på grunn av de likviditetsutfordringene selskapet opplever, begjært konkursbeskyttelse for retten i Roma den 8. januar 2018. De skal nå ha fått slik beskyttelse frem til 18. mai i år. Dette betyr at domstolene utøver kontroll over Condotte på en slik måte at leverandører og andre skal være sikret oppgjør for alle leveranser og arbeid som utføres etter 8. januar 2018. Condotte har uttalt at de er i positive forhandlinger med bankene med hensyn til nye kredittrammer, men at slike prosesser tar tid.
Bane NOR opplyser at de følger aktivt opp situasjonen, og har fulgt den finansielle situasjonen for Condotte tett siden sommeren 2017. Bane NOR har arbeidet aktivt for å unngå at selskapets likviditetsutfordringer får negative effekter for Condottes underleverandører i Norge. Bane NOR med juridiske rådgivere hadde, som en forlengelse av den tette oppfølgingen og i lys av selskapets søknad om konkursbeskyttelse, møter med Condotte og deres rådgiver i Roma den 11. januar 2018.
Bane NOR understreker at foretaket nå følger situasjonen svært nøye og har løpende dialog både med Condotte og selskapets underleverandører. En svært viktig interesse for Bane NOR er å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet, og i den forbindelse vil selvsagt Bane NOR forbeholde seg retten til å ta i bruk de rettigheter man har i kontraktene inngått med Condotte, dersom behovet for oppstår. Bane NOR forventer at Condotte vil lykkes med å refinansiere selskapet og etablere grunnlaget for god og stabil utvikling av selskapets prosjekter i Norge.
Jeg hadde møte med Bane NOR mandag 15. januar, der foretaket orienterte meg om situasjonen. Bane NOR opplyste at Condottes likviditetsproblemer så langt ikke har som konsekvens at Follobaneprosjektet ikke kan ferdigstilles som planlagt. I møtet forsikret Bane NOR meg om at de har knyttet til seg relevant spisskompetanse for tett oppfølging av Condotte og underleverandører, og for til enhver tid å gjøre vurdering av handlingsalternativer. Bane NOR vil holde Samferdselsdepartementet orientert om situasjonen.