Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:540 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 13.12.2017
Besvart: 22.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Deler statsråd Ketil Solvik Olsen oppfatningen til stortingsrepresentant Bård Hoksrud om at forenklingene som staten har tatt initiativ til for bompengene i Grenland er «helt høl i huet»?

Begrunnelse

Bypakke Grenland ble enstemmig vedtatt av Stortinget i tråd med regjeringens forslag Prop. 134S (2014-2015). I etterkant har statsråden tatt initiativ til forenklinger av rabattordningene i de ulike bomselskapene. Disse forenklingene skal nå innføres i Grenland i tråd med statsrådens ønsker. Stortingsrepresentant Bård Hoksrud fra statsrådens eget parti har derimot uttalt til NRK at disse endringene er «helt høl i huet». Dette skaper tvil om hva som er regjeringens holdning.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har igangsatt flere tiltak for å redusere bompengeandelen i veiprosjekt, både gjennom en bompengereform for å få en mer effektiv sektor og gjennom økte statlige bevilgninger til vedtatte bompengeprosjekt. Jeg har merket meg at Arbeiderpartiet i statsbudsjetter og arbeidet med Nasjonal Transportplan 2018-29 har gått imot regjeringens forslag til bompengekutt.
Gjennom arbeidet med bompengereformen har Samferdselsdepartementet fått tydelige tilbakemeldinger fra aktørene i sektoren om at dagens takst- og rabattstruktur er for kompleks og må forenkles dersom bompengeinnkrevingen skal effektiviseres. Som en del av regjeringens bompengereform er det derfor lagt opp til forenklinger av takst- og rabattstrukturen. Blant annet legges det opp til en standardisering av rabatter og fjerning av lokale særordninger. Stortinget har sluttet seg til regjeringens forslag gjennom behandlingen av Prop. 1 S Tillegg 2 (2015-2016), jf. Innst. 13 S (2015-2016).
Den nye rabattstrukturen skal benyttes for nye bompengeprosjekter. For igangsatte bompengeprosjekter, som Bypakke Grenland, betinger en eventuell omlegging enighet med lokale myndigheter. Det forberedes nå en sak om endring av takst- og rabattstrukturen for Bypakke Grenland som grunnlag for lokalpolitisk behandling både i berørte kommuner og fylkeskommunen. Denne behandlingen vil være avgjørende for om endringene blir innført for Bypakke Grenland.
Representanten Hoksrud har flere ganger uttrykt støtte til regjeringens forenklinger og arbeid med bompengekutt. Jeg oppfatter derfor at representanten Aaslands tillegger Hoksrud standpunkt og mening han ikke har. Jeg er derimot kjent med at Hoksrud er svært kritisk til bompengepakken i Grenland. Han har i sitt politiske arbeid bidratt til at omfanget av bomstasjoner og bompengegjeld er blitt merkbart lavere enn opprinnelig påtenkt fra Arbeiderpartiets lokale og sentrale folkevalgte. Hans siste utspill om "høl i huet" var en reaksjon på lokale justeringer av takstene for bilister uten brikke, hvor taksten vurderes økt til tross for at Hoksrud oppfatter at inntektene i bypakken allerede er høyere enn prognosene tilsa.