Eirik Sivertsen (A): Hvordan vil kunnskapsministeren bidra til at Nordland fylkeskommune og Knut Hamsun vgs. kan videreføre tilbudet i friluftslivsfag inntil tilbudet er evaluert og eventuelt etabler som et ordinært tilbud?
Begrunnelse
Nordland fylkeskommune fikk i 2012 tillatelse til å starte forsøk med friluftslivsfag (etter modell og en utvidelse av idrettsfag) ved Knut Hamsun vgs., med opptak av tre kull fra 2013. Dette ble senere utvidet med ett. Ved en feil tok Nordland fylkeskommune også opp elever i 2017. Dette siste er beklagelig, men bør ikke påvirke innholdet i saken.
Erfaringene og evalueringen så langt er positive, både med tanke på rekruttering, frafall og læring. Friluftslivsfag gir mer robuste elever med praktisk og teoretisk forankring. Det bidrar til folkehelse, bærekraftig utvikling, entreprenørskap, livsmestring og gir sosial kompetanse, i tråd med de overordnede rammene som nylig er vedtatt for grunnopplæringen. Kompetansen tilbudet gir, er nyttig innen mange fagområder, fra forsvar til forskning og undervisning, videre til helse, reiseliv og ingeniørfagene.
Regjeringen har selv trukket fram tilbudet i Stortingsmelding 18 (2015 – 16). Der konkluderes det som følger: Regjeringen ser med interesse frem til evalueringen av prosjektet. Regjeringen vil etter at evalueringen foreligger ta stilling til om læreplanene skal tas inn i det nasjonale læreplanverket (Kap 7.3).
Skoleeier og skolen ønsker sterkt å videreføre tilbudet. Elevene viser stort engasjement. Utfordringen er at skolen ikke kan ta opp nye kull før eventuell innlemmelse av friluftslivsfag i det nasjonale læreplanverket. Det gjør at tilbudet nå må bygges ned, at fagmiljøet forvitrer og rekrutteringen til Knut Hamsun vgs. står i fare for å komme på et kritisk lavt nivå. Både i vurderingen av permanens og i etterkant vil det være av stor verdi å ha et oppegående fagmiljø i tilbudet.
Det er bred politisk enighet om at de resultatene tilbudet i friluftslivsfag gir, er sentrale mål for videregående opplæring. Mye taler derfor for at friluftslivsfag bør gjøres permanent. Da er det svært uheldig at forsøksskolen må bygge ned tilbudet i påvente av permanent ordning.