Solveig Schytz (V): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre bedre forhold for de reisende på lokaltoget til Ski på kort sikt, fram til Follobanen åpner i 2021, og hvilke tiltak kan gjøres på lengre sikt for å bedre reisetiden på Spikkestadbanen og tilbud og frekvens på Kongsvingerbanen?
Begrunnelse
Jernbanen er ryggraden i kollektivtrafikken på Østlandet. For at kollektivtrafikken skal være et attraktivt reisealternativ må både tog og buss fungere godt og fungere godt sammen i et sømløst system.
TNS Gallup måler hver vår og høst kundetilfredshet for NSB. Passasjerene svarer på spørsmål om både punktlighet, komfort, personale og forventninger.
De tre togstrekningene i Norge som har de minst fornøyde passasjerene, er alle på Østfoldbanen, og aller minst fornøyd er de reisende på linje L2, på strekningen Stabekk-Ski. L2 har ofte forsinkelser, noe som også forplanter seg til forsinkelser på de andre togene på Østfoldbanen, ettersom det er begrensede muligheter for forbikjøring. Togene er ofte svært fulle og har også gammelt og slitent togmateriell i forhold til de andre lokaltoglinjene, noe som kan være medvirke til å trekke kundetilfredsheten ned.
Når Follobanen etter planen åpner i 2021 skal lokaltoget på Østfoldbanen, L2 gå på dagens linje mens andre persontog skal kjøre i den nye tunnelen. Det er da planlagt en dobling og mer av frekvensen på linje L2, og både punktlighet og reisetid mellom Oslo og Ski vil bli mye bedre. Punktlighet, reisetid og frekvens vil også kunne økes på de andre linjene på Østfoldbanen når Follobanen åpner.
To av de andre toglinjene som har relativt lav kundetilfredshet på Østlandet er Kongsvingerbanen og Spikkestadbanen, men på disse to linjene er det ikke planlagt noen store tiltak som kan bedre reisetid, tilbud og frekvens hverken på kort eller lang sikt.
Ved ruteomlegginga i 2012 fikk de reisende på Spikkestadbanen vesentlig lengre reisetid til Oslo enn de hadde før. Kongsvingerbanen har hatt flere endringer i rutetilbudet de siste årene, der flere av de mindre stasjonene har fått færre avganger. Det er planlagt frekvensøkning på Kongsvingerbanen til Sørumsand, men det er uklart om disse kan forlenges til Årnes eller Kongsvinger for å øke frekvensen også lengre nord på Kongsvingerbanen.