Skriftlig spørsmål fra Elin Tvete (Sp) til kulturministeren

Dokument nr. 15:271 (2017-2018)
Innlevert: 16.11.2017
Sendt: 16.11.2017
Besvart: 23.11.2017 av kulturminister Linda Hofstad Helleland

Elin Tvete (Sp)

Spørsmål

Elin Tvete (Sp): I dag er det kun kommuner som kan inngå i samarbeid om interkommunale idrettsanlegg og dermed utløse toppfinansiering gjennom spillemiddelordningen på 30 %. Fylkeskommunene kan ikke inngå som partner og dermed utløse disse midlene i samarbeid med en kommune.
Vil statsråden vurdere å endre praksis slik at både kommuner og fylkeskommuner kan inngå i interkommunale samarbeid om idrettsanlegg og få dette godtgjort gjennom spillemiddelordningen?

Begrunnelse

Flere fylkeskommuner planlegger de nærmeste årene å bygge nye videregående skoler med idrettshaller for å dekke skolen behov, eller å utvide idrettsanleggene tilknyttet eksisterende skoler. Dersom både kommuner og fylkeskommuner kan inngå samarbeid om interkommunale idrettsanlegg tilknyttet de videregående skolene og få dette godtgjort gjennom spillemiddelordningen, så er det mulig å realisere idrettshaller og flerbrukshaller som dekker et bredt behov og kan tilrettelegge for mange idretter.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Spillemiddelordningen er hjemlet i lov om pengespill mv. og forskrift om fordeling av overskuddet fra Norsk Tipping AS til idrettsformål. Med denne hjemmel fastsetter Kulturdepartementet årlig Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet.
Det følger av gjeldende bestemmelser, punkt 2.6.3 at det kan søkes om "særskilt tilskudd ved større interkommunale anlegg". Dette særskilte tillegget utgjør 30 % av ordinært tilskudd. Det er forutsatt 1) at anlegget er et større, kostnadskrevende anlegg, for eksempel en idrettshall, og 2) at det er inngått bindende, skriftlig avtale mellom to eller flere kommuner vedrørende finansiering av investering og drift.
Formålet med dette særskilte tilskuddet er å stimulere til samarbeid mellom kommuner om bygging og drift av større idrettsanlegg som det ellers ville være vanskelig å realisere innenfor én kommune. Tilskudd til interkommunale anlegg kan tildeles ett anlegg per anleggstype, for eksempel idrettshaller, i samarbeidende kommuner.
I samsvar med formålet er det først og fremst kommunen, hvor anlegget skal ligge, som søker om det særskilte tilskuddet og inngår finansieringsavtale med minst én annen kommune.
Bestemmelsen åpner imidlertid for at annen part enn kommune kan stå som søker, forutsatt at søker inngår finansieringsavtale med minst to kommuner. Slik annen part kan være en fylkeskommune.
I denne sammenheng viser jeg til at fylkeskommuner i dag er søknadsberettiget til spillemidler for utbygging og rehabilitering av idrettshaller ved videregående skoler, når disse hallene – i tillegg til å være tilgjengelige for kroppsøving for elevene i skoletiden – gjøres tilgjengelige for idrettsformål på kveldstid, i helger og dels i skoleferier.
Dersom fylkeskommunene skulle gis adgang til å søke også om det særskilte tilskuddet i samarbeid med én kommune, altså den kommunen der anlegget vil være fysisk plassert, ville det i praksis gi fylkeskommunene en adgang til å søke om større spillemiddeltilskudd enn kommunene har.
På denne bakgrunn finner jeg dagens bestemmelser om interkommunalt samarbeid om anleggsutbygging for idrettsformål å være gode, i det jeg fremhever at en fylkeskommune kan søke om særskilt tilskudd i samarbeid med to kommuner og derved styrke idrettslige formål i begge kommuner.