Geir Jørgen Bekkevold (KrF): Mandag 13.11.17 sendte Bufdir ut brev til alle ideelle leverandører av fosterhjemstjenester med melding om at ingen av dem ville få forlenget avtalene som ble inngått i 2012. Årsaken som oppgis er at direktoratet på grunnlag av presiseringer gitt av statsråden i brev av oktober må gjennomgå alle rammeavtalene på nytt.
Mitt spørsmål er om det var statsrådens hensikt at direktoratet skulle avslutte sitt samarbeid med ideelle aktører på denne måten?
Begrunnelse
Bufetat inngikk i 2012 rammeavtaler med ideelle aktører om fosterhjemstjenester. Ved kjøp av fosterhjemstjenester fra disse aktørene inngås det en firepartsavtale som regulerer forholdet mellom Bufetat, den private leverandøren, kommunen og fosterhjemmet. Ved kjøp av fosterhjem tilknyttet kommersielle aktører brukes den samme avtalestrukturen, men kjøpene gjøres som regel som enkeltkjøp til det enkelte barn. I tillegg til selve rekrutteringen står den private leverandøren av fosterhjemmet blant annet for opplæring, støttetjenester og utbetaling av økonomisk godtgjørelse til fosterhjemmene.
KrF har lenge jobbet for full fosterhjemsdekning og fremmet forslag for å bedre utnytte ideelle aktørers bidrag i dette henseende. Ideelle organisasjoner, som for eksempel Norske Kvinners Sanitetsforening og Frelsesarmeen, har lang erfaring og historie innen barnevern i Norge. Dersom disse nå fases ut som leverandører av fosterhjemstjenester går man glipp av viktig og verdiforankret kompetanse som vi mener barnevernet er helt avhengig av for å nå målet om full fosterhjemsdekning.
Så lenge det er barn i dette landet som venter på fosterhjem bør Bufdir dra nytte av de ideelle organisasjonenes tjenester - ikke bare til rekruttering, men også til drift og oppfølging.
KrF oppfattet statsrådens brev med presiseringer som kom i oktober ikke dithen at alt samarbeid med ideelle aktører skulle avsluttes, men i lys av Bufdirs avgjørelse vil vi gjerne avklare statsrådens syn på saken.