Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgen Bekkevold (KrF) til barne- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:251 (2017-2018)
Innlevert: 14.11.2017
Sendt: 15.11.2017
Besvart: 22.11.2017 av barne- og likestillingsminister Solveig Horne

Geir Jørgen Bekkevold (KrF)

Spørsmål

Geir Jørgen Bekkevold (KrF): Mandag 13.11.17 sendte Bufdir ut brev til alle ideelle leverandører av fosterhjemstjenester med melding om at ingen av dem ville få forlenget avtalene som ble inngått i 2012. Årsaken som oppgis er at direktoratet på grunnlag av presiseringer gitt av statsråden i brev av oktober må gjennomgå alle rammeavtalene på nytt.
Mitt spørsmål er om det var statsrådens hensikt at direktoratet skulle avslutte sitt samarbeid med ideelle aktører på denne måten?

Begrunnelse

Bufetat inngikk i 2012 rammeavtaler med ideelle aktører om fosterhjemstjenester. Ved kjøp av fosterhjemstjenester fra disse aktørene inngås det en firepartsavtale som regulerer forholdet mellom Bufetat, den private leverandøren, kommunen og fosterhjemmet. Ved kjøp av fosterhjem tilknyttet kommersielle aktører brukes den samme avtalestrukturen, men kjøpene gjøres som regel som enkeltkjøp til det enkelte barn. I tillegg til selve rekrutteringen står den private leverandøren av fosterhjemmet blant annet for opplæring, støttetjenester og utbetaling av økonomisk godtgjørelse til fosterhjemmene.
KrF har lenge jobbet for full fosterhjemsdekning og fremmet forslag for å bedre utnytte ideelle aktørers bidrag i dette henseende. Ideelle organisasjoner, som for eksempel Norske Kvinners Sanitetsforening og Frelsesarmeen, har lang erfaring og historie innen barnevern i Norge. Dersom disse nå fases ut som leverandører av fosterhjemstjenester går man glipp av viktig og verdiforankret kompetanse som vi mener barnevernet er helt avhengig av for å nå målet om full fosterhjemsdekning.
Så lenge det er barn i dette landet som venter på fosterhjem bør Bufdir dra nytte av de ideelle organisasjonenes tjenester - ikke bare til rekruttering, men også til drift og oppfølging.
KrF oppfattet statsrådens brev med presiseringer som kom i oktober ikke dithen at alt samarbeid med ideelle aktører skulle avsluttes, men i lys av Bufdirs avgjørelse vil vi gjerne avklare statsrådens syn på saken.

Solveig Horne (FrP)

Svar

Solveig Horne: I februar 2012 inngikk Bufdir på vegne av Bufetat rammeavtaler om kjøp av fosterhjemstjenester fra ideelle organisasjoner. Rammeavtalenes varighet er på seks år, fra 15. februar 2012 til og med 14. februar 2018. Rammeavtalene gir Bufdir en ensidig opsjon om forlengelse i ett pluss ett år, som Bufdir har besluttet ikke å benytte.
Rammeavtalene ble inngått for seks år siden og var de første avtalene i sitt slag inngått mellom Bufetat og leverandørene. Innretningen på rammeavtalene var helt ny, både for Bufetat og for leverandørene.
Mye har skjedd på fosterhjemsområdet siden den gang. Seks års erfaringer med avtalene gir et godt grunnlag for læring. Erfaringene med rammeavtalene viser potensial for forbedringer. Bufdir opplever at avtalene har svakheter som bidrar til at barnas behov for gode fosterhjemstjenester ikke ivaretas på en god nok måte. Særlig viktig i den forbindelse er det at avtalene er lite fleksible med hensyn til å tilpasse tjenestene etter det enkelte barnets behov. Når tjenestene ikke i tilstrekkelig grad tilpasses barnets behov, kan barnet motta tiltak det ikke er behov for. Dette er først og fremst uheldig av hensyn til det enkelte barn, men kan også medføre at det offentlige betaler mer enn nødvendig for fosterhjemstjenester.
Det viktigste for regjeringen er ikke hvem som drifter tilbudet i barnevernet, men at kvaliteten på tjenestene er god og tilpasset behovet til det enkelte barn. At vi har mange ulike aktører bidrar til bedre tjenester. Vi må imidlertid være trygge på at private aktører brukes på en måte som ivaretar barnas og familienes rettssikkerhet og som gir det offentlige nødvendig kontroll med tjenestene. Flere av utfordringene som ligger til grunn for Bufdirs beslutning om å ikke forlenge rammeavtalene, er de samme utfordringene som danner bakgrunnen for at departementet i proposisjonen om barnevernsreformen (Prop. 73 L (2016-2017)) har varslet en gjennomgang av rammevilkårene for private aktører.
Hensikten med departementets brev av 20. oktober 2017 var å klargjøre rammene for bruk av private leverandører på områder som innebærer utøvelse av offentlig myndighet. Brevet gjelder kommunenes bruk av private aktører. Vurderingene i brevet kan likevel også få betydning for det statlige barnevernet. Heller ikke staten kan delegere eller legge oppgaver som innebærer utøvelse av offentlig myndighet til private aktører (uten lovhjemmel). Direktoratets foreløpige vurdering er at særlig to forhold kan være problematiske i dagens avtaler; leverandørene inngår oppdragsavtale med fosterhjemmene og avtalene gir leverandøren et helhetlig ansvar for veiledning av fosterhjemmet.
Bufdir er i ferd med å utarbeide en strategi for hvordan etaten fremover skal anskaffe fosterhjem fra privat aktører, herunder de spesialiserte fosterhjemmene som i dag omfattes av rammeavtalene med ideelle aktører. Strategien vil foreligge i løpet av våren 2018.
Bufetat vil ikke, ved en forlengelse av rammeavtalene, kunne foreta enkeltkjøp fra leverandører med rammeavtaler til barn i rammeavtalens målgruppe. Dersom endringer i struktur og rammer for kjøp av fosterhjemstjenester er nødvendig for å sikre tilstrekkelig innflytelse og kontroll på områder som omfattes av offentlig myndighetsutøvelse, vil en forlengelse av rammeavtalene dermed kunne føre til færre kjøp fra de ideelle organisasjonene når en ny strategi er på plass.
Det å ikke benytte opsjon om forlengelse av rammeavtalene vil ikke påvirke fosterhjemsplasseringer foretatt på rammeavtalene til og med 14. februar 2018. Det vil heller ikke påvirke Bufetats mulighet til å kjøpe fosterhjem fra ideelle som tilbyr dette. Etter 14. februar kan Bufetat foreta enkeltkjøp fra ideelle organisasjoner på samme måte som fra andre private leverandører. Beslutningen om å ikke forlenge dagens rammeavtaler med ideelle aktører på fosterhjemsområdet innebærer altså ikke at Bufdir avslutter sitt samarbeid med ideelle aktører.