Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:234 (2017-2018)
Innlevert: 10.11.2017
Sendt: 13.11.2017
Besvart: 16.11.2017 av fiskeriminister Per Sandberg

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Vil statsråden sørge for at Stortinget får en sak til behandling dersom regjeringen tar initiativ til å forlate vedtatte prinsipper i kongekrabbepolitikken ved å utvide adgangskriteriene til kongekrabbefisket?

Begrunnelse

Det er i høst sendt ut høringsforslag om å utvide adgangen til det kvoteregulerte kongekrabbefisket øst for Nordkapp til å omfatte fiskere fra hele Vest-Finnmark. Dette kommer under et år etter at Stortinget behandlet og avviste det samme forslaget.
Prinsippene for kongekrabbeforvaltningen har blitt behandlet av Stortinget ved flere anledninger. Stortinget har gitt sin tilslutning til en todelt forvaltning, der man øst for Nordkapp skal forvalte krabben som en ressurs med kvoteregulert fangst, mens man vest og nord for det kvoteregulerte området har fritt fiske og mål om å begrense ytterligere spredning. Det andre hovedprinsippet er at de fiskerne som hadde de største ulempene som følge av krabbeinvasjonen også skulle ha fordelene med å kunne fiske på denne ressursen. Derfor er krabbekvoter i det kvoteregulerte området øst for Nordkapp forbeholdt fiskere som er bosatt der.
Det har vært tverrpolitisk enighet om disse grepene. Dagens forvaltningsregime ble lagt fram av Stoltenberg II-regjeringen. Solberg-regjeringen har evaluert forvaltningen, og la fram en sak for Stortinget der man vurderte gjeldende politikk som vellykket. Dagens regjering har med andre ord anbefalt og fått Stortingets samtykke til at grunnprinsippene i kongekrabbeforvaltningen skal videreføres. Et representantforslag fra Høyre og Frp som ble behandlet i forrige sesjon endret ikke på dette, selv om resultatet ble at fiskere bosatt i Måsøy kommune skal få delta i kongekrabbefisket i øst.
Det har derfor skapt betydelig uro at det fra forvaltningens side på nytt blir foreslått å utvide det geografiske området for deltakelse i fisket. Denne utvidelsen mangler begrunnelse, i og med at selve fangstområdet ikke utvides. Det tør også være kjent at stortingsflertallet har vedtatt å slå sammen Troms og Finnmark. De foreslåtte nye adgangskriteriene er dermed også løsrevet fra den nye fylkesgrensen, noe som også framstår som ulogisk og i verste fall en midlertidig løsning.
Finnmark fylkesting har tatt tydelig avstand fra forslaget, noe som understreker alvoret i saken og ikke minst behovet for forankring i Stortinget dersom statsråden skulle finne på å gå videre med høringsforslaget.

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: I Dokument 8:7 S (2016-2017) ble det foreslått å "endre vilkårene for å kunne delta i åpen gruppe i kystfartøygruppens fangst av kongekrabbe innenfor kvoteregulert område slik at også fartøy som er registrert i resten av Finnmark, kan delta på samme vilkår som fartøy fra Øst-Finnmark. Videre bes regjeringen presentere en opptrappingsmodell for aktivitetskravet slik at man sikrer at denne retten tilkommer aktive fiskere. Endringen bør gjøres gjeldende fra 2017."
Ved Stortingets behandling 31. januar 2017 av Innst. 163 S (2016-2017), jf. ovennevnte representantforslag, ble regjeringen i vedtak nr. 451 (2016-2017) bedt om å gi fiskerne i Måsøy full adgang til fisket etter kongekrabbe fra og med kvoteåret 2017, og i vedtak nr. 452 bedt om å "komme attende til Stortinget med ei sak vedrørande konsekvensar av endring i aktivitetskravet og eventuell utviding av adgangen til kongekrabbefisket."
Vedtak nr. 451 ble umiddelbart fulgt opp. Når det gjelder vedtak 452 redegjorde regjeringen for denne saken i Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2017, s. 115–117. Stortinget tok omtalen til orientering, jf. Innst. 401 S (2016–2017). Vedtaket anses med dette som fulgt opp overfor Stortinget.
Som det er redegjort for i Prop. 129 S (2016–2017), mener regjeringen det også kan være aktuelt å åpne for at fartøy hjemmehørende lenger vest får adgang til det kvoteregulerte
fisket. Dette må imidlertid ses i sammenheng med størrelsen på totalkvoten, som p.t. ikke er fastsatt for 2018. Etter høstens bestandsundersøkelser foreligger det et kvoteråd fra Havforskningsinstituttet, som nå er til vurdering hos Fiskeridirektoratet. Undersøkelsene viser redusert forekomst av fangstbar kongekrabbe i det kvoteregulerte området, etter at det har vært rekordhøye totalkvoter i 2016 og 2017.
Videre vurderer jeg om det kan være hensiktsmessig å øke omsetningskravet for det høyeste trinnet i kvotestigen, dvs. en økning fra 100 000 til 200 000 kroner i omsetning fra andre fiskerier for å oppnå full fartøykvote på kongekrabbe. Dette uavhengig av spørsmålet om å utvide adgangen til fartøy fra nye områder, men i lys av at det nå er kommet til mange nye fartøy fra Måsøy kommune.
Endringsforslag er fremmet i Fiskeridirektoratets ordinære høring av reguleringsforskriften for 2018, hvor høringsfristen utløp 15. november 2017. Jeg vil ta stilling til disse problemstillingene og fastsette reguleringene for 2018 snarest mulig etter at Fiskeridirektoratet har oppsummert høringen og oversendt sine forslag til departementet.