Skriftlig spørsmål fra Anne Sandum (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:41 (2017-2018)
Innlevert: 12.10.2017
Sendt: 13.10.2017
Besvart: 18.10.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Anne Sandum (A)

Spørsmål

Anne Sandum (A): 19. juni 2017 behandlet Stortinget regjeringens forslag til nasjonal transportplan 2018-2029. Stortingets flertall la til grunn at oppstart av Ringeriksbanen skulle skje i 2021.
Kan statsråden bekrefte at oppstart 2021 fortsatt står ved lag og vil bli gjennomført i tråd med Stortingets forutsetninger?

Begrunnelse

Oppstart av Ringeriksbanen innen 2021 var et svært sentralt tema i valgkampen 2017 i Buskerud. Representanter for regjeringspartiene gjentok ved flere anledninger at byggestart 2021 sto ved lag, til tross for oppslag om at nasjonal transportplan er underfinansiert, og at viktige prosjekter står i fare for å falle ut. 29. september 2017 kunne flere medier melde at NSBs konsernsjef hadde bedt om et krisemøte med Bane Nor på grunn av lav punktlighet for togtrafikken på Østlandet. NSB-sjefen oppfordret i den forbindelse regjeringen ved samferdselsministeren til å gjøre omprioriteringer i NTP til fordel for vedlikehold. Inter-City-utbyggingen ble spesielt nevnt som salderingspost. Ringeriksbanen er som kjent, definert som en del av Inter-City-utbyggingen. Ringeriksbanen/E-16 er en viktig forutsetning for framtidig vekst og utvikling i hele Ringeriksregionen. I tillegg er det i statsbudsjettet for 2018 lagt inn mulig oppstart i 2021/22. Det er derfor viktig å få statsrådens bekreftelse på at oppstart i 2021 fortsatt står ved lag.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Ringeriksbanen er et viktig jernbaneprosjekt som vil knytte bolig- og arbeidsmarkedet på Ringerike tettere sammen med Oslo-området. I tillegg vil banen gi en betydelig reisetidsreduksjon for reisende med tog mellom Oslo og Bergen og de mellomliggende stasjonene. Regjeringen har derfor prioritert å komme i gang med byggingen av Ringeriksbanen.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er prosjektet fullfinansiert, i motsetning til i transportplanen som den rødgrønne regjeringen la fram, hvor prosjektet var omtalt, men ikke finansiert. I statsbudsjettet for 2018, som ble lagt frem 12. oktober, foreslår regjeringen å sette av 576 mill. kr til å videreføre planleggingen av Ringeriksbanen og E16 Høgkastet – Hønefoss. Med det følger vi opp den tidsplan som ligger til grunn i NTP 2018-29.