Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:39 (2017-2018)
Innlevert: 12.10.2017
Sendt: 13.10.2017
Besvart: 23.10.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Hvordan vil statsråden sikre at Hurtigruten i den nye anbudsperioden klarer å stille nok transportkapasitet for gods for å dekke behovene til denne type transport i landsdelen, og vil statsråden at staten skal legge til rette for godsoverføring fra vei til sjø gjennom økt lastekapasitet på Hurtigruten?

Begrunnelse

Regjeringen har nå lyst ut et nytt anbud på Hurtigruta. Undertegnede er kjent med at kravene til gods i anbudet som er utlyst ligger under nivået på det som er den reelle leveransen fra dagens tilbyder. Næringsaktørene som benytter Hurtigruten til godsbefordring er bekymret over at det nivået på lastekapasitet som nå er lyst ut er for lavt for å takle veksten i godsvolum, samt å kunne nå målsettingene om at mer gods skal overføres til sjø.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Kystruten er et viktig transporttilbud for befolkningen og næringslivet langs kysten. Staten betaler en betydelig kompensasjon hvert år for den samlede sjøtransporttjenesten på kystruten. Kompensasjonen til Hurtigruten for 2017 er 681,8 mill. kr. Frakt av gods er i utgangspunktet et fritt marked. Samtidig er det viktig for regjeringen å bidra til et godt tilbud i hele landet. For å sikre et tilbud med daglig og helårlig godstransport til havnene kystruten anløper nord for Tromsø, omfatter konkurransegrunnlaget et krav om at skipene skal ha transportkapasitet for gods på strekningen Tromsø-Kirkenes-Tromsø, tilsvarende 150 europaller i lasterom med normal lastehøyde. Kravet som stilles i det nye anbudet er en forbedring fra kravene i gjeldende avtale. Vi viderefører minimumskravet på 150 europaller som ligger i den gjeldende avtalen med Hurtigruten. I tillegg har vi i dette konkurransegrunnlaget presisert at en andel av godskapasiteten også skal omfatte kjøl- og fryserom, slik at nødvendig frakt av fisk og andre matvarer kan sikres langs kysten. Hurtigruten AS tilbyr ikke frakt av kjøl- og frysegods på alle skipene sine i dag. Kravet i konkurransen om ny avtale er bl.a. satt med utgangspunkt i en analyse av utviklingen i godstransporten nord for Tromsø. Analysen viser at godsmengden har holdt seg relativt stabil i inneværende kontraktsperiode. I markedsdialogen Samferdselsdepartementet har hatt med potensielle tilbydere om hvilke krav departementet bør sette til tjenesten i fremtiden, har det heller ikke kommet frem forhold som skulle tilsi at det er grunn til å endre på kapasitetskravet. Jeg understreker at kravet til godskapasitet kun er et minimumskrav. Det betyr at det er rom for å tilby mer enn det som ligger i anbudet. Dette gjelder også i dag, hvor Hurtigruten AS på flere av skipene tilbyr mer godskapasitet enn statens minimumskrav for kystruten. Det er fullt mulig for leverandørene å også velge en slik løsning i framtiden. Kravet vi stiller til transportkapasitet må være i tråd med statsstøttereglene i EØS-avtalen. Statsstøttereglene innebærer generelt at vi må sørge for at statens krav er begrenset til tjenester som ikke blir levert på kommersielle vilkår. Kravet til kapasitet for transport av gods mellom Tromsø og Kirkenes er utformet med tanke på dette. Regjeringen jobber målrettet for å stimulere til godsoverføring fra vei til sjø. Det brukes flere ulike virkemidler, som bl.a. den nye tilskuddsordningen for godsoverføring. Kystverket har allerede gitt tilsagn om tilskudd til seks prosjekter med anslått overføring av om lag 2,7 mill. tonn gods fra vei til sjø i støtteperioden. Med tilskuddsordningen søker vi å stimulere til etablering av nye sjøtransporttilbud, eller i særlige tilfeller oppgradering av eksisterende tilbud, som overfører gods fra norske veier til sjø.