Skriftlig spørsmål fra Ingebjørg Amanda Godskesen (Uav) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1614 (2016-2017)
Innlevert: 28.09.2017
Sendt: 28.09.2017
Besvart: 05.10.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ingebjørg Amanda Godskesen (Uav)

Spørsmål

Ingebjørg Amanda Godskesen (Uav): Rv9 har nå fått mye gul midtstripe gjennom Stortingsperioden 2013- 2017, takket være nåværende regjering. I 2023 skal det etter planene være gul midtstripe gjennom hele dalen. Det avhenger for øvrig av at det kommer midler til den kommende parsellen Bjørnarå-Optestøyl i budsjettet 2018.
Vil lovnader om midler til Rv9 som Samferdselsministeren har kommet med, bli fulgt opp og iverksatt i handlingsprogrammet for første planperiode?

Begrunnelse

De fire siste årene da FrP og H har sittet i regjering, har det blitt mer og mer gul midtstripe på Rv9 gjennom Setesdalen.
Veien er en viktig samferdsels åre som binder Sørlandet og Vestlandet sammen. og vi vet det er mye trafikk på veien, og veldig mye tungtrafikk.
Den nye veien som er bygget til nå, er bygget til omtrent halve prisen av det tilsvarende veier blir bygget andre steder i landet, og nåværende statsråd har ved flere anledninger trukket frem den måten de bygger vei på i Setesdalen, som et godt eksempel for andre.
Allikevel trengs det årlige bevilgninger for at gul midtstripe skal komme gjennom hele dalen innen fristen 2023. Det betyr at selv om lokale entreprenører, lokalt engasjement og lokal finansiering er på plass, må det også komme de midler som ligger i Nasjonal Transportplan til veien, årlig de neste årene.
Rv9 har vært et sammenhengende samarbeidsprosjekt hvor det investeres penger fra regionen slik at bl.a. prosjektene er gryteklare til bygging når den statlige finansiering blir bevilget. Dette har gått som hånd i hanske, og det viser en iver fra Setesdalen om å få prosjekt etter prosjekt på plass sammenhengende - til veien står ferdig.
For meg har dette vært som et prestisjeprosjekt for den måten FrP mener at vei bør og skal bygges. Altså sammenhengende - uten stopp, og ikke stykkevis og delt som det tidligere har vært bygget. Veien blir mer kostnadseffektiv bygd når man bare kan fortsette parsell etter parsell, slik at maskiner og materiell og prosjektteam kan arbeide fortløpende.
Jeg håper samferdselsministeren ser nødvendigheten av at veien må bygges sammenhengende og at det må komme midler i budsjettet 2018 for at målet skal nås.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Utbedring av rv 9 er et viktig prosjekt for regjeringen. I Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt til grunn statlige midler til utbedring av delstrekninger på rv 9 i Setesdal, jf. sidene 92 og 288 i meldinga. Omfang og aktuelle tiltak skal vurderes nærmere i Statens vegvesen sitt arbeid med handlingsprogrammet for planperioden, som grunnlag for prioriteringer i de årlige budsjettene.