Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1572 (2016-2017) Innlevert: 15.09.2017 Sendt: 18.09.2017 Besvart: 25.09.2017 av næringsminister Monica Mæland
Heikki Eidsvoll Holmås (SV): Amnesty rapporterer om etnisk rensing av den muslimske rohingaminoriteten i Myanmar. Regjeringen har i lang tid jobbet for norsk næringsliv i landet, herunder Telenor, der næringsministeren utøver eierstyring.Hva gjør næringsministeren og utenriksministeren overfor norske bedrifter med aktivitet i Myanmar for å hindre at disse medvirker til menneskerettighetsbrudd mot den muslimske Rohingaminoriteten?
Monica Mæland: Regjeringen er meget bekymret over utviklingen i Rakhine og situasjonen for rohingya-minoriteten i Myanmar. Ifølge FN har opptil 700 000 personer flyktet over grensen til Bangladesh. Utenriksdepartementet og ambassaden i Yangon følger situasjonen tett. Utenriksministeren har tatt opp situasjonen med myanmarske myndigheter og bedt om at regjeringen og sikkerhetsstyrkene beskytter sivilbefolkningen, gir humanitær bistand full tilgang og sørger for at flyktningene kan returnere raskt. Senest 9. september ble Myanmars ambassadør innkalt til et møte i Utenriksdepartementet. Norge har de siste ukene bevilget 30 millioner kroner i humanitær bistand til Rakhine, noe som kommer i tillegg til midler som er bevilget tidligere i 2017.Regjeringen forventer at norske bedrifter skal være blant de fremste i å utøve samfunnsansvar og på den måten bidra til å skape anstendige arbeidsvilkår, ta vare på miljøet og bekjempe korrupsjon. Dette er noe både utenriksministeren og jeg er tydelige på i vår kontakt med norske bedrifter i utlandet. Vi legger til grunn at norske bedrifter ikke medvirker til menneskerettighetsbrudd i land hvor de er til stede.Norske myndigheter har tett dialog med norske selskaper som er til stede i områder med en utfordrende menneskerettighetssituasjon. Den norske ambassaden i Yangon fungerer som kontaktpunkt for norske aktører i Myanmar, og pleier kontakt med og bistår bedriftene ved behov. Norge har i Myanmar også bidratt til etableringen av et lokalt, uavhengig veiledningssenter for næringslivets samfunnsansvar.