Line Henriette Holten (KrF): Jeg får mange tilbakemeldinger fra fylkespolitikere som føler at de har begrenset mulighet til å gjøre gode og lokalt tilpassede vurderinger av fartsgrenser. Dette gjelder særlig i områder hvor det er økt trafikk pga. mer bebyggelse. For høy fartsgrense begrenser muligheten til å lage for eksempel gang og sykkelveier som er trygge nok.
Vil statsråden vurdere endringer i regelverket for fartsgrenser slik at handlingsrommet til fylkespolitikerne for å bygge gode og trygge gang- og sykkelveier for innbyggerne blir større?
Begrunnelse
I dag baseres regelverket for fartsgrenser seg på antall «sideveier», og ikke på hvor stor trafikk disse veiene faktisk skal betjene.
I disse sakene er det mange hensyn å ta og dette berører andre aspekter enn de rent trafikale, men som kommunalt- og regionalt nivå har et ansvar for. Som blant annet regional utvikling, folkehelse, planprosesser mv.
Regelverket for fartsgrenser, og da særlig hovedregelen om grense på 80 km i timen utenfor tettbygde strøk, løftes fram som en utfordring for å legge til rette med gode gang- og sykkelveier for innbyggerne da dette vil innebære en sikkerhetsrisiko.