Freddy de Ruiter (A): Norge har forpliktet seg til å etterleve FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Konvensjonens artikkel 1 sier bl.a.: "en skal fremme respekten for funksjonshemmedes iboende verdighet"
Hva har regjeringa gjort for å sikre at universiteter og høgskoler etterlever konvensjonen, og bidrar til å fremme funksjonshemmedes iboende verdighet?
Begrunnelse
I den seinere tid har mediebildet vært preget av ansatte fra akademia som forteller at mennesker med Downs syndrom ikke kan ha fullverdige liv, at de er en belastning for samfunnsøkonomien og flere andre negative karakteristikker. Påstandene er fremsatt i radio og aviser, og på en formidlingsblogg for universitetet. En omfattende nedsnakking av mennesker med Downs syndrom synes ikke å være i samsvar med FN-konvensjonens formål. Universitets- og høgskoleloven hjemler den akademiske friheten. Samtidig pålegger det samme lovverket institusjonene et faglig og etisk ansvar. Det kan være utfordrende å se hvordan avveiningen mellom akademisk frihet og ansvar skal utøves i praksis. Enda mer krevende blir det når en også skal ta hensyn til FN- konvensjonens krav til å fremme funksjonshemmede iboende verdighet. Spesielt krevende blir det når utsagn rammer innbyggere som ikke tilhører dem som lettest kan tale sin sak.