Snorre Serigstad Valen (SV): Ifølge konseptvalgutredninger gjennomført av Statens vegvesen kan godstrafikken på Bergensbanen bli redusert med 60-70 prosent hvis det bygges ny og bedre rv 7, rv 52 eller E134. Regjeringen vil satse på alle disse veiene, i tillegg til E16.
Hvordan rimer dette med målet om å flytte godstransport fra veg til bane, og hva blir samfunnsnytten av å satse på jernbane dersom disse gigantiske veiinvesteringene gjennomføres og slår bein under togets trafikkgrunnlag?
Begrunnelse
Det er et mål å øke godstrafikken på jernbane fremfor vei. Men med økt satsing på veier mellom Østlandet og Vestlandet vil mer gods fraktes på vei i stedet for jernbane.
Regjeringen og samarbeidspartiene gikk mot Vegvesenets anbefalinger og valgte flere veier som hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet, i tillegg til E134. En funksjonsdeling mellom riksvei 52, riksvei 7 og E16 skal sammen med E134 over Haukelifjell danne de nye hovedfartsårene mellom Østlandet og Vestlandet. Det til tross for at Statens vegvesen anbefalte at riksvei 52 Hemsedalsfjellet alene burde bli den andre hovedfartsåren i tillegg til E134.
Ifølge konseptvalgutredninger gjennomført av Statens vegvesen kan godstrafikken på Bergensbanen bli redusert med 60-70 prosent hvis det bygges ny og bedre riksvei 7, riksvei 52 eller E134. De eksterne kvalitessikringsrapportene (KS1) framhever disse utfordringene.