Line Henriette Holten (KrF): I årsmeldingen for Pasient og brukerombudet i Østfold anbefales det at fastlegeordningen evalueres med fokus på om målsettingen med ordningen oppfylles. Dette har ombudet ment i over lengre tid.
Vil statsråden lytte til denne anbefalingen om å evaluere om ordningen fungerer til det beste for pasientene?
Begrunnelse
Pasient og brukerombudet i Østfold kom nylige med sin årsrapport. Her kommer det fram at kontakten med fastlegen er den vanligste årsaken til henvendelser til dem. Sakene omhandler utredning, behandling og oppfølging, og ofte oppførsel.
Fastlegens ansvar er omfattende og er ofte selve krumtappen i pasientens helsetjeneste. Den skal gi helsehjelp og koordinere hjelpen for pasientene sine.
Allerede med samhandlingsreformen fikk fastlegene tilført flere oppgaver, og det kommer stadig flere. Fastlegen har også en sentral rolle i kommunehelsetjenesten.
Ombudet stiller spørsmålstegn med hvor mange pasienter det er mulig å ivareta på en forsvarlig og god måte.