Elisabeth Røbekk Nørve (H): Vil statsråden igangsette et arbeid med å oppdatere Magnussen-modellen, og i den anledning også utrede om dagens bruk av modellen til intern fordeling innad i helseregionene gir en rettferdig og god fordeling?
Begrunnelse
agens system for fordeling av basisbevilgningene til de regionale helseforetakene ble innført i 2009 og 2010 og bygger på NOU 2008: 2 Fordeling av inntekter mellom regionale helseforetak (Magnussen-utvalget).
Modellen som er basert på behovs og kostnadsindekser tilsvarende modellen som brukes i kommunesektoren, er ifølge NOU 2016:25 Kvinslandutvalget klar for revidering. Dette ble også nevnt av utvalgets leder Stener Kvinsland da han nylig hadde en gjennomgang av Kvinsland-utvalgets rapport i forkant av statsrådens middag med helse- og omsorgskomiteen. Kvinsland sammenlignet modellen med kommunenes inntektssystem som revideres om lag hvert tiende år, og mente at det vil være naturlig å sette i gang et arbeid med å oppdatere modellen for fordeling av basisbevilgningene til helseforetakene, i løpet av kort tid. Jeg oppfattet også Kvinsland dithen at han mente man i forbindelse med en slik oppdatering, også må se om måten modellen blir brukt til fordeling innad i de regionale helseforetakene, fungerer godt nok til å gi en rettferdig fordeling mellom de enkelte helseforetakene innad i regionene.
Meg bekjent, var Magnussen-utvalgets modell ment som en fordelingsmodell mellom de fire regionale helseforetakene. Det blir hevdet at modellen ikke var laget med det som formål å gi en god og rettferdig fordeling mellom helseforetakene innad i den enkelte av de fire regionale helseregionene.
De regionale helseforetakene har i dagens modell et selvstendig ansvar for å fordele inntekter til sine underliggende helseforetak. De tar utgangspunkt i den nasjonale modellen for fordeling av inntekter også mellom helseforetakene, og tilpasser modellen på ulike måter: gjennom justering av behovsindekser, kostnadsindekser og hvilke elementer som holdes utenfor fordelingsmodellen og særfinansieres (jf. omtale i punkt 3.8.1 NOU 2016:25)
Måten dette blir gjort på er noe omstridt, ettersom fordelingen innad i de enkelte regionale helseforetakene praktiseres noe ulikt. Det hevdes at ulik bruk av modellen kan føre til skjevfordeling, noe jeg oppfattet at også Stener Kvinsland var opptatt av.
Som eksempel kan nevnes at Helse Møre og Romsdal hevder de kommer dårlig ut i forhold til fordelingen i Helse Midt-Norge. Det blir sagt at måten Helse Vest fordeler på, ville gitt bedre uttelling for Helse Møre og Romsdal.
Regjeringen er opptatt at vi skal ha like god tilgang til god helsehjelp i hele landet. For at fordelingsmodellen skal bli treffsikker nok og bidra til å gi lik tilgang til helsehjelp i hele landet, mener jeg at en i forbindelse med evaluering av Magnusen-modellen, også må se om modellen slik den nå brukes, er treffsikker nok til å gi en rettferdig og god fordeling av ressursene også innad i helseregionene.