Kjell-Idar Juvik (A): Statens Vegvesen har nå ute anbud på Riksvegfergeforbindelsen i Nordland mellom E6 Bognes-Skarberget og RV. 837 Drag-Kjøpsvik med anbudsfrist 23.mars 2017. I anbudet har man redusert tilbudet Drag-Kjøpsvik med to rundturer på natt, dette vil gi et dårligere tilbud for spesielt tung bil som bruker mye denne strekningen.
Hva er begrunnelsen for at man reduserer dette tilbudet og hvil statsråden ta initiativ for å opprettholde dagens tilbud i anbudet?
Begrunnelse
DRIFT AV RIKSVEGFERJESAMBANDENE
E6 BOGNES – SKARBERGET OG RV. 827 DRAG – KJØPSVIK
KONTRAKTSPERIODEN 2018-2021
Løyve vil bli tildelt for en periode på 4 år, regnet fra 01.01.2018. Frist for innlevering av tilbud er 23.03.2017 kl. 13:00.
I anbudet er det redusert med to rundturer pr døgn på natta. Dette medfører at sambandet vil være stengt om natten. Frakt av trafikkfarlig last foregår på nattfergene, i tillegg til faste ruter mellom Fauske og Narvik. Nattavgangen ble innført i november 2015,det er derfor overaskende at man så raskt etter dette fjerner tilbudet på natt. Drag-Kjøpsvik brukes mye av tungtransporten da dette av mange er et foretrukken alternativ mellom Fauske og Narvik, da man unngår utfordrende områder på E6, som Ulvsvågskaret, Tortenåsen og Skjellesvikskaret spesielt vinterstid.
Anbudsfristen er allerede 23.mars, det haster derfor med å få inn dette tillegget i anbudet.