Iselin Nybø (V): Er statsråden bekymret for at mange av de sykkelrittene som i dag arrangeres med hjelp av frivillige, og som mange har glede av å delta på, vil kunne forsvinne som følge av de omfattende kravene til kursing av vakter?
Begrunnelse
I behandlingen av Dok. 8:18 S (2015-2016) ble det fattet et vedtak som sikret utarbeidelse av et regelverk som gir arrangører av sykkelritt muligheten til å benytte mobile vakter til å bistå i trafikkreguleringen i gjennomføringen av sykkelritt. I vedtaket ble det presisert at bruk av mobile vakter forutsetter at tilstrekkelig opplæring er gjennomført. Når Vegdirektoratets forslag til opplæringsplan for kursing av vakter nå foreligger, viser det seg etter hva undertegnede har forstått at de som står vakt og dirigerer trafikken ved sykkelritt i fremtiden måtte ta et omfattende 9 timers kurs i forkant av sykkelrittet. Berørte organisasjoner og arrangører har ikke vært involvert i utarbeidelsen av regelverket.
De fleste sykkelrittene som arrangeres i Norge hvor dette er en aktuell problemstilling har vakter som stiller frivillig opp som dugnadsinnsats. Ofte mottar vaktene en sum penger for stille opp og dette beløpet går til et idrettslag eller en organisasjon, som for eksempel fotball eller korps. Det er altså ikke bare sykkelsporten som nyter godt av denne dugnadsinnsatsen.
Mange sykkelrittarrangører opplever for det første at det er vanskelig å få tak i tilstrekkelig med vakter og for det andre at dette er en betydelig utgiftspost i forbindelse med arrangementet. Mange frykter at de nye reglene vil gjøre det enda vanskeligere å få vakter til å stille opp, ettersom det ikke bare innebærer et dagsverk, men at man også må bruke hele 9 timer på et kurs i forkant.
Mange er også bekymret for at utgiftene kommer til å øke betydelig som følge av denne regelendringen. Også de som står som arrangører av sykkelrittene legger ned en betydelig dugnadsinnsats og mange opplever nå at de nye reglene er byråkratiske. Flere vurderer om de orker å fortsette å arrangere sykkelritt. Det nye regelverket kan få som konsekvens at mange av dagens sykkelritt forsvinner i fremtiden.