Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hva mener statsråden om det som er framkommet om segregeringen i Osloskolen og hvilke tiltak mener statsråden bør iverksettes for å unngå uheldig videre segregering mellom "hvite" og "brune" skoler?
Begrunnelse
I Ingvild Bjordals nye doktoravhandling om markedsretting i Osloskolen er et av hovedfunnene at markedsretting og resultatstyring bidrar til å forsterke forskjellene mellom skolene i Oslo. I avhandlingen har hun intervjuet en rekke rektorer i skoler i Oslo. Mange forteller om en opplevd forventning som er umulig å innfri og at skolene omtales som "brune" og "hvite" i dagligtalen.
Bjordal har sett på hvordan markedsretting med en kombinasjon av målstyring, fritt skolevalg og stykkprisfinansiering gir utslag i ulike skoler. Ingvil Bjordal viser i sin analyse at ved fritt skolevalg, går det spesielt utover andelen norske elever på skoler med høy andel elever med innvandrerbakgrunn. Bjordal sier at man gjennom analysen ser et mønster der både den sosiale og etniske segregeringen blir forsterket. Det brukes en ensrettet pedagogisk praksis selv om det er store forskjeller i hver skolekontekst.
I Norsk skole er det en allmenn og tverrpolitisk oppfatning av at segregering er uønsket og inkludering og integrering ønsket.