Kjell-Idar Juvik (A): Hvorfor legges ikke Lufthavnenes egne tall til grunn når man skal vurdere hvilke lufthavner som skal være med på anbudsrutene (FOT-ordningen)?
Begrunnelse
I vedtatt budsjett for 2017 viser medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet i Transport- og kommunikasjonskomiteen til et passasjertall på Stokmarknes Lufthavn, Skagen til 120068 i 2015. Tall fra Avinor viser at det var 95207 i 2015.
Dette viser at man ikke brukte Lufthavnenes tall når man vurderte om denne flyplassen skulle med i nytt FOT-anbudet som skal gjelde fra 1.4.2017.
Som kjent anbefalte ikke TØI og Møreforskning at Stokmarknes Lufthavn skulle videreføres som kommersiell lufthavn.
Både lokale myndigheter og fylkeskommunen ba om at denne lufthavnen ble tatt inn på grunn av nedgang i passasjertallet. De ble også argumentert med at dette førte til en forskjellsbehandling av lufthavnene i regionen, og at dette gir en høyere pris for reisende fra Skagen en fra øvrige flyplasser i regionen.
Det sies at grunn til at man bruker passasjertallet 120 068 er at man teller med de som er med flyet men ikke går av(har mellomlanding), stemmer dette er dette en meget merkelig måte å regne på. Tallet som er riktig må jo være de som bruker lufthavnen, går av eller på.
Er dette for å skru opp passasjertallet for å unngå å ta den inn i anbudet.